Městské úřady přistupují k práci z domova každý po svém. Některé ji neumožňují svým zaměstnancům vůbec, jinde umožňují střídání v různých intervalech téměř polovině pracovníků. Například Městský úřad v Rychnově nad Kněžnou nemá na home office nikoho, Trutnov naopak tento režim umožňuje 40 procentům zaměstnanců. Podle Svazu měst a obcí může být překážkou špatné internetové připojení, nedostatek notebooků nebo složité rozdělování směn.
Nikdo i necelá polovina. Přístup městských úřadů k práci z domova se výrazně liší
Co nejvíce využívat home office, zní opětovná výzva vlády směrem k zaměstnavatelům, tentokrát z 5. března. Ne všechny městské úřady s touto výzvou ale souzní. Například v Rychnově nad Kněžnou nepracuje z domova ani jeden zaměstnanec úřadu.
„Málokterý formulář lidé vyplní správně, iluze, že se dnes vše vyřídí on-line, je bohužel lichá,“ říká tajemník Městského úřadu v Rychnově nad Kněžnou Lukáš Klátil s tím, že home office není v možnostech úřadu. „Nemáme sto notebooků, abychom je měli pro všechny. Navíc on-line neuděláte doklad, nedostanete se do některých registrů, neuděláte správní řízení. Sociální odbor je tu pro lidi z ulice. Správní poplatky někteří lidé prostě budou vždycky chodit platit hotově. Do elektronického bankovnictví se jim nechce,“ vysvětluje Klátil.
Další oslovené městské úřady home office podporují. Například v Trutnově jsou zaměstnanci rozděleni do dvou skupin. Jedna je v práci fyzicky přítomna dva dny v týdnu, druhá následující tři dny – a další týden naopak.
Střídání po dnech
Takové střídání se podle tiskové mluvčí úřadu Michaely Dědkové týká asi 40 procent úředníků. „Ostatní jsou s ohledem na charakter jejich práce na úřadě každý pracovní den za zpřísněných hygienických podmínek,“ dodává Dědková s tím, že úřad také nabádá lidi k podávání žádostí elektronicky nebo prostřednictvím podatelny.
„Apelujeme na občany, aby přednostně podávali své žádosti elektronicky nebo písemně prostřednictvím podatelny,“ říká Michaela Dědková z trutnovského městského úřadu. Střídání dvou směn využívají také v Mělníku. „Na home office je střídavě 37 procent zaměstnanců,“ potvrzuje mluvčí mělnického městského úřadu Barbora Walterová.
Pelhřimov zase dbá na to, aby byl vždy jen jeden úředník v kanceláři. „Tam, kde je zaměstnanců více, je uplatňováno střídání v rámci home office,“ říká Andrea Unterfrancová z odboru komunikačních technologií Městského úřadu Pelhřimov.
Pětině zaměstnanců umožňuje home office chomutovský úřad. „Nyní pracuje z domova necelých dvacet procent zaměstnanců. Je to proto, že ne všechny pracovní pozice jsou vhodné k tomu, aby je bylo možné vykonávat z domova,“ vysvětluje Veronika Říhová, tisková mluvčí Městského úřadu Chomutov.
Největší problém mají úřady s připojením k internetu. „To jsme zažívali už v první vlně pandemie. V případě, že nějaký úředník bydlí na vesnici nebo v menším městě, tak to pro něj může být velkou překážkou,“ shrnuje nejčastější potíže městských úřadů s prací z domu František Lukl, předseda Svazu měst a obcí.
Dodává, že dále může být problém s nedostatkem notebooků, či špatným plánováním směn. „Důrazně komunikujeme se starosty, aby zaměstnance spravedlivě rozdělili na směny. Aby na tom úřadě vždy alespoň někdo byl,“ uzavírá Lukl.
Podle tajemníka městského úřadu v Rychnově nad Kněžnou Lukáše Klátila je vhodné, aby byl úřad otevřený stejně jako před pandemií, protože lidé nechtějí odkládat vyřizování svých věcí na úřadě. Například městské úřady v Chomutově nebo Pelhřimově využívají objednávání na určitou dobu přes rezervační systém nebo telefonicky.