Českou armádu čeká největší zakázka v historii – nákup pásových bojových vozidel pěchoty, které nahradí zastaralé stroje BVP-2. Za nových 210 obrněnců a 29 vyprošťovacích speciálů Tatra chtějí vojáci utratit až 52 miliard korun. Pro srovnání: dvanáctiletý pronájem gripenů stojí přes 20 miliard a kolové transportéry Pandur vyšly na necelých 15 miliard. Ministerstvo obrany slibuje, že nový tendr bude transparentní. Podmínkou má být zapojení českých firem.
Největší zakázka v historii české armády. Zastaralé BVP-2 nahradí víc než 200 nových obrněnců
„Zapojení domácího obranného průmyslu je určitou pojistkou pro stát a pro dodávky těchto akvizic a samozřejmě pro logistiku a servis pro armádu. Věnujeme tomu maximální pozornost. Myslím si , že je to jedna z nejlépe připravených zakázek,“ řekl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).
„Armáda České republiky BVP nutně potřebuje, chci samozřejmě, aby ten proces probíhal transparentně a určitě jako členové výboru pro obranu budeme ten průběh sledovat,“ vyjádřila se k plánovanému tendru předsedkyně sněmovního výboru pro obranu Jana Černochová (ODS).
Ministerstvo obrany přitom na soutěž nevypíše otevřené výběrové řízení, ale využije výjimku na nákup strategické výzbroje.
Na posledním letošním zasedání vláda rozhodla, že stát přímo osloví čtyři výrobce bojových vozidel. Jedná se o typy ASCOD, CV90, Lynx a Pumu. Tyto stroje už česká armáda zkoušela vloni ve vojenském prostoru Libavá a všechny potřebné testy splnily.
Nové transportéry přijdou místo zastaralých strojů
Nové pásové transportéry tak mají nahradit zastaralé BVP-2. Ty má v současnosti ve výzbroji pouze 7. mechanizovaná brigáda, která má k dispozici přibližně 120 těchto strojů.
„Co se týká výcviku, BVP-2 nás v tuto chvíli neomezuje, protože taktiku můžeme cvičit i s těmito vozidly. Co se ale nasazení v zahraničních operacích nebo pro obranu území republiky týká, jsou naprosto nevhodná,“ uvedl velitel 72. mechanizovaného praporu Miroslav Vybíral. „Co se týče pancéřové ochrany tohoto vozidla, je už nedostačují,“ dodal zástupce velitele čety 72. mechanizovaného praporu Radek Vik.
První kusy nových bojových vozidel vojáci dostanou v roce 2020. O výběru rozhoduje speciální projektový tým, v němž zasedají zástupci ministerstva obrany i generálního štábu.
„(Vozidlo) bude schopno bojovat s jakýmkoli prostředkem protivníka. To znamená na zemi i ve vzduchu. Bude mít schopnost ničit tanky a bude na absolutní špičce, co se týká komunikace,“ vysvětlil vedoucí týmu Ctirad Gazda z ministerstva obrany.
Vojáci se na novou techniku podle svých slov těší. „Rapidně zlepší naši bojeschopnost a rozšíří možnosti, co budeme schopní s těmi stroji provádět,“ řekl Vik.
Během několika let by měly nové pásové transportéry dostat všechny jednotky 7. mechanizované brigády. Nákupem armáda reaguje na současné bezpečnostní hrozby ve světě. Obrněnce tak dostane i motorizovaný prapor v Bučovicích, který dosud využíval hlavně lehká obrněná auta.
Podmínkou nové zakázky má být přitom zapojení českých firem. „Velké zapojení české strany vyžadujeme i u nových BVP, chceme pro státní podnik VOP licenci na jejich výrobu, servis i modernizaci,“ uvedl už dříve Metnar.
Výdaje na obranu rostou
Celkové výdaje na obranu v Česku rostou. Příští rok má ze státního rozpočtu armáda k dispozici bezmála 67 miliard korun. To je zhruba o 8 miliard víc než letos.
V dubnu chce resort obrany podepsat smlouvu na nákup šedesáti dvou obrněných vozidel Titus za 5 a půl miliardy korun. Chystá se i další kontrakt s Českou zbrojovkou za víc než dvě miliardy – a to na 14 tisíc nových útočných pušek Bren a 20 tisíc pistolí. Techniku mají dostat také dělostřelci. Zastaralé samohybné houfnice Dana má nahradit 52 nových za 5 miliard.
Stále se ale posouvá nákup víceúčelových vrtulníků. Za 12 nových strojů plánovalo ministerstvo utratit až 12 miliard. Doposud nejistý je také kontrakt na 8 mobilních radarů skoro za 3 miliardy. Ministr obrany tendr zrušil a navrhl, aby stát radary koupil přímo od izraelské vlády.