Nejdříve okruh, odmítá Pospíšil návrh zavést v Praze mýto

Pražští zastupitelé z TOP 09 odmítají zavedení mýtného v hlavním městě do doby, než bude hotový vnitřní i vnější okruh, sdělil ve čtvrtek předseda zastupitelů TOP 09 Jiří Pospíšil. „Buď nevěděli, na co kývli, nebo během tří měsíců změnili názor o 180 stupňů a neřekli nám to,“ reaguje náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN). TOP 09 i STAN jsou totiž součástí Spojených sil pro Prahu. Právě Hlubuček tento týden představil záměr poplatků za vjezd do města.

Podle Hlubučka chce magistrát jednat s ministerstvem dopravy o změně zákona, která by pražské mýtné umožnila zavést. Pospíšil ale takové plány odmítá. „Chci uklidnit Pražany, že zavedení mýtného za vjezd do Prahy není na pořadu dne. Respektujeme názor náměstka Hlubučka, ale v současnosti ho považujeme za nereálný,“ uvedl předseda zastupitelů TOP 09.

Prioritou je podle Pospíšila co nejrychlejší dokončení vnějšího Pražského a vnitřního Městského okruhu. „Do té doby jsou úvahy o mýtném zbytečné,“ doplnil europoslanec. S tím ale Hlubuček nesouhlasí. „V květnu jsme schválili plán udržitelné mobility, který počítá se zavedením mýta na vjezd vysokoemisních vozidel do centra od roku 2023. Je to jediný účinný nástroj, jak bojovat proti znečištění vzduchu v Praze,“ nechal se slyšet náměstek primátora.

Dostavba silničních okruhů podle něj nemá na zavedení mýta vliv. „Mýto přece nikomu nezakazuje vjet do centra Prahy. Jen ti, kteří svým vozidlem znečišťují vzduch, za to zaplatí,“ upřesnil Hlubuček.

Zatěžovat obyvatele hlavního města zavedením mýta ale nechce v současnosti ani ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). „Jako Pražan si nedokážu představit, že bych měl zpoplatňovat občanům jízdu po Praze. Za ministerstvo dopravy neplánuji zatěžovat občany poplatky za užívání místních komunikací. Zvlášť ve chvíli, kdy nejsou dokončeny okruhy,“ vysvětlil ministr. 

Hlubuček spolu s Tomášem Voříškem z magistrátní komise pro udržitelnou energii a emise uvedli, že město by první jednání s ministerstvem chtělo vyvolat během měsíce. V řádu několika měsíců pak chtějí mít připravenou studii proveditelnosti zavedení mýtného, která nastíní další možné kroky. Reálný odhad, kdy by se mýto mohlo zavést, se podle představitelů města pohybuje mezi třemi až pěti lety.

Nápad zavést na pražských silnicích mýto přišel poté, co vedení města zavrhlo nízkoemisní zóny ve městě. Výhodou mýtného je proti nim možnost zavádět jej postupně, například pouze na některých komunikacích. Provoz by pak město vyhodnotilo a podle toho postupovalo dál.

Spory o Pražskou plynárenskou i mariánský sloup

V koalici na pražském magistrátu se jedná už o několikátý názorový střet mezi jednotlivými stranami. Pospíšil se například dostal do sporu s pirátským primátorem Zdeňkem Hřibem kvůli možné kontrole bytů prostřednictvím elektroměrů.

Spojené síly pro Prahu a Piráti se přeli také o budoucnost Pražské plynárenské a případné odvolání jejího ředitele Pavla Janečka. Tomuto sporu předcházel konflikt mezi Piráty a TOP 09 ohledně vyplacení podílu na zisku pro bývalé členy dozorčí rady firmy. Neshody panovaly také ohledně pokračování privatizace bytů a Pospíšil s Hřibem se rozcházeli i v otázce obnovy mariánského sloupu na Staroměstském náměstí.