Nově vydávané registrační značky začnou postupně dostávat další písmeno, na čtvrté pozici nahradí číslici. Nejblíž k tomu jsou ty pražské, které se v novém formátu začaly již razit a brzy přijdou do distribuce. Značky se třemi písmeny by první motoristé mohli v Praze získat na podzim.
Na pražských registračních značkách přibude písmeno, dochází kombinace
Kombinace se dvěma písmeny a pěti číslicemi zakrátko v Praze dojdou. Poslední ze staré série bude 9AZ 9999. Kdy se přesně nové značky na registrech objeví, bude záviset zejména na tempu přihlašování nových vozidel. Očekává se, že k tomu dojde někdy mezi zářím a listopadem.
Současné značky s jedním, respektive později dvěma písmeny, se vydávají od roku 2001 a stále zčásti kopírují krajské uspořádání. Také už ale ve své době vyvolávaly kontroverze, protože nereprezentovaly okresy a hůře se lidem pamatují.
Nyní jsou čísla a písmena promíchaná ještě více. S ministerstvem se snazší zapamatovatelnost značek snaží vyjednat předseda Sdružení přátel značek Martin Leška. „Pokud bychom docílili, že oddělíme mezerou čísla a písmena, (…) tak zapamatovatelnost tabulky by byla nepochybně daleko vyšší. Lidský mozek nemá rád změny z čísel na písmena,“ míní Leška.
Resort postupoval nejjednodušším způsobem, říká Kupka
„Ano, některé návrhy jsou zajímavé. Ale ministerstvo to zatím neřešilo, máme kontrakt s dodavatelem,“ okomentoval ředitel Odboru provozu silničních vozidel z resortu dopravy Ivan Novák.
Kontrakt se společností SPM ze Štětí končí v roce 2027. Pokud by se měnil shluk písmen a čísel, musela by se i smlouva měnit a firma by musela vyrobit novou formu. „Pokud by tam došlo k nějaké změně, která by nebyla jen výměna číslice za písmeno, ale bylo by to přeskupení, tak ta forma, která je vyrobena dnes, je nepoužitelná a musela by se udělat nová,“ podotkl ředitel výrobce značek SPM Štětí Zdeněk Kůstka.
Resort dopravy dle jeho šéfa Martina Kupky (ODS) postupoval tím nejjednodušším způsobem.
Zhruba dva miliony kombinací, které nabízí končící dvoupísmenný systém, vydržely od roku 2009. Nový nabídne asi dvojnásobek. Je však možné, že než dojdou i ty, bude mít Česko úplně nový celonárodní systém, o kterém se už na ministerstvu uvažuje.
Změny v průběhu historie
České země už zažily i daleko zásadnější změny v registracích motorových vozidel. Povinné jsou od roku 1906. Tehdy musel majitel jednat s okresním úřadem a značku si nechat vyrobit od písmomalíře na vlastní náklady. Součástí byla kombinace arabských a římských číslic a právě kvůli nim systém rychle přestal stačit rostoucím počtům vozidel.
V roce 1932 ho vystřídal systém československý, který vozidla třídil dle země registrace – Čechy, Morava, Slovensko a Podkarpatská Rus. Za války jej pak načas nahradil německý systém, ten definitivně skončil před sedmdesáti lety, na jaře roku 1953.
Černé písmo na bílé tabulce se obou nástupnických států, Česka a Slovenska, drží dodnes. Na okresech začala být značka závislá v polovině šedesátých let.
Elektroauta a hybridy
Na registračních značkách aut, zejména v Praze, se začínají stále častěji objevovat písmena EL. Jsou tak značené elektromobily a auta s kombinovaným pohonem. Těch je zatím v Česku zaregistrováno zhruba šestnáct tisíc. Důvodem jsou i výhody, které vlastníkům tento typ auta přináší.
„Nejvíce elektromobilů a plug-in hybridů jezdí v Praze. Ono to souvisí asi s motivací, protože v Praze mají v tuto chvíli elektromobily a plug-in hybridy parkování na modrých zónách zdarma,“ soudí šéfredaktor fDrive.cz Marek Tomíšek.
Výhodou pro majitele elektromobilů a plug-in hybridů také je, že nemusí platit dálniční známku. To by se však pro plug-in hybridy mělo od příštího roku změnit. „Už budou platit, byť to bude nějakých 570 korun, pokud si dobře pamatuju,“ sdělil Tomíšek.