Závody mistrovství světa silničních motocyklů se vrátí příští rok po pěti letech do Brna. Na pořádání závodů MotoGP se domluvil promotér šampionátu společnost Dorna Sports s Autoklubem ČR, vládou, Jihomoravským krajem, Brnem a majitelem okruhu Automotodromem Brno. Hlavní část nákladů mají nést soukromé firmy, stát na akci finančně přispěje prostřednictvím Národní sportovní agentury.
MotoGP se příští rok vrátí do Brna
„Příští rok se už v Brně pojede velká cena, součást mistrovství světa. Včetně té nejsledovanější kategorie –MotoGP,“ oznámil premiér Petr Fiala (ODS). Podle něj jsou závody přínosem nejen z ekonomického hlediska, ale jedná se i o akci, která má kulturní rozměr s velkou tradicí.
Zatímco v posledních letech byl pořadatelem spolek, který založily společně město a kraj, nyní pořadatelství zajistí Autoklub. Finančně podpoří pořádání závodů i Jihomoravský kraj a Brno, ale podle prezidenta Autoklubu Jana Šťovíčka zajistí velkou část peněz soukromé subjekty.
„Jsme nesmírně šťastní, že jsem dosáhli dohody se všemi zúčastněnými stranami v České republice na pokračování v Brně na dalších pět let,“ řekl generální ředitel Dorna Sports Carmelo Ezpeleta.
Částka ze státního rozpočtu ještě není daná
Brněnští a také krajští radní schválili příspěvek třicet pět milionů korun na každý rok po dobu pěti let, což je doba, na kterou má pořadatel podepsanou smlouvu s promotérem. Kolik přispěje stát, není zřejmé. Podle Fialy ještě není částka pevně daná a bude součástí státního rozpočtu na příští rok. „Rozhodně však půjde o vyšší desítky milionů korun,“ řekl premiér.
Není ale zřejmé, jaká je výše zalistovacího poplatku, což jsou peníze, které musí pořadatel zaplatit promotérovi. Kvůli tomu, že v minulosti pořadatel, tedy město a kraj, dostával informaci o příspěvku ze státního rozpočtu na poslední chvíli, pořádání v dalších letech zkrachovalo. Naposledy činil zalistovací poplatek zhruba sto šedesát milionů korun.
„Jeho současná výše je obchodním tajemstvím,“ prohlásil Šťovíček. Podle něj ho kromě veřejných zdrojů z velké části zaplatí příjmy ze vstupného. Dodal, že důležitý je i hlavní partner brněnských závodů skupina Creditas. „Spojit jméno Creditas s něčím tak legendárním jako je Velká cena Brna, je obrovskou ctí,“ řekl generální ředitel společnosti Jiří Hrouda.
Termín závodů ještě není jasný
V minulosti odpůrci závodů zpochybňovali příspěvky z veřejných zdrojů. Fiala k tomu řekl, že šlo o jednu z nejnavštěvovanějších a nejsledovanějších akcí v Česku, která „přináší nepochybně profit pro širší region i celé Česko a je podporou podnikatelů v regionu“. „Veřejné prostředky se mnohonásobně vrátí,“ prohlásil premiér.
Šťovíček ho doplnil tím, že ekonomická výhodnost vychází i z odborných studií. Pořadatelé si je nechávali zpracovávat v minulosti jako argument na obhajobu využití veřejných peněz. Šťovíček také řekl, že zatím není jasné, v jakém termínu se v Brně pojede. Usiluje ale o to, aby to bylo jako v minulosti v polovině či druhé polovině srpna.
Do okruhu je nutné výrazně investovat, před lety se mluvilo o tom, že je potřeba za sto milionů korun rekonstruovat závodní dráhu. „Bez toho by se závod jet nemohl, ale nejedná se pouze o dráhu, ale o řadu technických věcí. Investice by měla jít kompletně ze soukromých zdrojů,“ řekl novinářům současný majitel společnosti Automotodrom Brno Karel Hubáček.