Rostoucí ceny energií a paliv dál prodražují dopravu v Česku. Náklady městských dopravních podniků kvůli tomu letos oproti loňsku vzrostou o zhruba 1,5 miliardy korun. Zvyšující se výdaje podniků budou zřejmě muset kompenzovat města, hrozí i zdražování jízdného, případně omezování provozu.
Modernizovali vozový park, teď neví, zda budou mít na provoz. Náklady městských dopravců stouply o 1,5 miliardy
„Náklady na provoz městské hromadné dopravy neustále rostou a dopravci za poslední roky vyčerpali úsporná opatření. Ztráty tak musí kompenzovat zřizovatelé, tedy města, nebo je ve hře zvýšení ceny jízdného,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků ČR Tomáš Pelikán.
Města a obce letos pokryjí nárůst nákladů dopravních podniků asi ze dvou třetin, o zbylou část se tak budou muset zřejmě postarat samotní dopravci. Podle statistik má největší podíl na zvýšení nákladů rostoucí cena elektřiny.
Řada měst v minulých letech investovala hodně peněz na modernizaci vozového parku či koupi nových a k přírodě a životnímu prostředí šetrných vozidel. „Nyní nevíme, zda nám v našich rozpočtech zbude dostatek prostředků na jejich provozování a údržbu,“ podotkl primátor statutárního města Pardubice a člen předsednictva Svazu měst a obcí ČR Martin Charvát.
Řešením by podle svazu mohl být vládní kompenzační balíček. Ten by měl městům pomoci při sanování současných ztrát a města by tím podle svazu nemusela řadu svých dopravních služeb rušit, či minimálně omezovat.
Ubyla třetina cestujících
Náklady na energie rostly dopravcům už vloni. Situaci dopravních podniků zhoršuje i skutečnost, že navazuje po pandemii koronaviru. Podle sdružení během pandemie v MHD ubylo více než 34 procent cestujících a celková ztráta dopravních podniků přesáhla 1,8 miliardy korun.
Některé dopravní podniky i proto zdražovaly jízdné už na začátku letošního roku, ceny jízdenek stouply například v Českých Budějovicích, v Plzni či Opavě. V některých dalších městech pak navýšily kompenzace radnice.