Místo loutkového hlasování kroky k suverenitě. Za pražského jara se nadechoval i parlament

Obrodný proces pražského jara ovládl v roce 1968 celou společnost. Stranou nezůstaly ani nejrůznější politické instituce, které začaly alespoň částečně naplňovat svoji právoplatnou roli. To se týkalo i Národního shromáždění, tedy jednokomorového zákonodárného sboru Československé socialistické republiky. Zatímco ještě na začátku roku 1968 zaznívala pouze opatrná kritika z úst poslanců nesouhlasících s vlastní bezmocností, v průběhu jara se už zákonodárci nebáli hlasovat tajně a v létě přijmout několik přelomových zákonů.

Srpnové Národní shromáždění vzešlo z voleb, které se konaly 14. června 1964. Podle oficiálních výsledků se jich zúčastnilo 99,4 % oprávněných voličů a pro jednotnou kandidátku Národní fronty, kde byly všechny tehdy povolené politické strany sdruženy, hlasovalo 99,9 % z nich. Čísla odpovídající tehdejším zvyklostem jasně dokazují, že ke svobodnému hlasování měly volby daleko.

Formálně Národní shromáždění odvozovalo svoji moc od socialistické ústavy z roku 1960. Ta vkládala poslancům do rukou výjimečně silné pravomoci. Na rozdíl od předchozí ústavy z roku 1948 bylo Národní shromáždění v té nové explicitně definováno jako „nejvyšší orgán státní moci Československé socialistické republiky“. Poslanci navíc získali právo kontrolovat prezidenta a po prezidentovi například mohli svým usnesením požadovat odvolání člena vlády či celého kabinetu.

Prezident Antonín Novotný podepisuje novou ústavu ČSSR (1960)
Zdroj: Jiří Rublič
  • Komunistická strana Československa (Slovenska) - 222
  • Československá strana lidová - 20
  • Československá strana socialistická - 18
  • Strana slovenskej obrody - 6
  • Strana slobody - 5
  • nestraníci - 25
  • neobsazené mandáty - 4

Realita se ale od ústavního předpisu nemohla lišit více. Národní shromáždění bylo zcela závislé na vedoucích orgánech KSČ, kde sídlilo opravdové těžiště politické moci. Kontrolní funkce parlamentu se nemusela nijak obávat ani vláda. Les poslaneckých rukou pouze pravidelně odhlasovával předložené návrhy zákonů, které byly už dopředu projednány na odpovídajících místech.

Kritika fungování parlamentu

V lednu 1968 plénum ÚV KSČ zvolilo svým novým prvním tajemníkem Alexandra Dubčeka a zároveň rozhodlo o zpracování akčního programu strany. Tím pomalu odstartovalo celospolečenské tání pražského jara. První projevy nespokojenosti poslanců se svou nuceně bezvýznamnou rolí přitom zazněly už na konci roku 1967. Předmětem kritiky se stala zejména vlastní pasivita vůči vládě, jejíž činnost mělo Národní shromáždění formálně sledovat a kontrolovat.

Alexander Dubček při projevu na Pražském hradě u příležitosti 20. výročí Vítězného února, 24. února 1968
Zdroj: ČTK/Karel Mevald

Kritika poslanců vůči vlastnímu předsednictvu dále narostla v souvislosti s aférou poslance a člena parlamentního předsednictva Jana Šejny. Tato kauza byla odhalena po lednovém ústupu prezidenta a bývalého prvního tajemníka Antonína Novotného z výsluní, po němž se začalo prošetřovat hospodaření úřadů. Šejnovy podvody byly dříve přehlíženy, jelikož byl chráněncem právě prezidenta Novotného. Nově mu však i přes jeho vysoké postavení na ministerstvu obrany hrozilo vyšetřování. 

  • Generál Šejna se účastnil mnoha podvodů, které mu pomáhaly financovat nákladný životní styl. Nejznámější je zpronevěra většího množství osevního semena jetele a vojtěšky (odtud přezdívka semínkový generál) z armádních nákupů, které generál prodával několika zemědělským družstvům, nebo také machinace s prodejem ojetých armádních aut. Ve vyšetřovací zprávě přesahovala celková suma zpronevěřených peněz půl milionu korun.

Než ale předsednictvo a plénum Národního shromáždění stihly projednat žádost o vydání Šejny k trestnímu stíhání, stihl generál uprchnout za hranice. V únoru 1968 emigroval do Itálie, kde na americkém konzulátu získal politický azyl. Celý případ byl přitom v dosud nevídané míře probírán i na veřejnosti. Dále tak stoupla nespokojenost s vedením parlamentu. Kromě pochybení v tomto konkrétním případě se opětovně začala probírat role parlamentu v politice i řízení státu obecně.

První ozvěny demokratického fungování

Šejnova aféra přispěla i k dříve nepoznané aktivitě parlamentu – na jeho půdě zaznívaly výzvy ke kritickému posouzení činnosti prezidenta Novotného. Někteří poslanci se dokonce ozývali s tím, že Národní shromáždění má jako orgán nejvyšší státní moci případně možnost prezidenta z funkce odvolat. I tyto hlasy přispěly k tomu, že Antonín Novotný nakonec 22. března 1968 rezignoval.

Volba prezidenta Ludvíka Svobody, 30. března 1968
Zdroj: ČTK

Při výběru kandidátů na novou hlavu státu mělo rozhodující slovo předsednictvo ÚV KSČ a nakonec byl i přes nesouhlas některých poslanců vybrán pouze jediný uchazeč. Novinkou však bylo, že armádní generál Ludvík Svoboda byl jako první socialistický prezident zvolen Národním shromážděním v tajné volbě. Šest poslanců se během ní zdrželo a jeden odevzdal neplatný hlas. Byly to sice malé, přesto první odvážné krůčky parlamentu směrem k demokratickému hlasování.

Parlament dále obnovoval i některé své dřívější kompetence. Na konci března se podařilo opětovně ustavit politicky velmi důležitý branný a bezpečnostní výbor, který naposledy zasedl v roce 1954. Demokratizační posun následně potvrdila i dubnová tajná volba vedení parlamentu. Novým předsedou Národního shromáždění se stal Josef Smrkovský, proti kterému v tajné volbě hlasovalo 68 poslanců. Smrkovský se následně stal jednou z hlavních a veřejností velmi oblíbených tváří pražského jara.

Narodil se do rodiny zemědělce a vyučil se pekařem. V době nacistické okupace byl členem 4. ilegálního ÚV KSČ. Na konci roku 1948 byl jmenován ředitelem národního podniku Čs. státní statky. Během procesu s Rudolfem Slánským byl odsouzen k trestu odnětí svobody a zbaven členství v KSČ. V roce 1956 byl propuštěn a v roce 1962 rehabilitován. Během 60. let zastával několik vládních funkcí, od roku 1966 byl členem ÚV KSČ. Vrcholem jeho politické kariéry bylo zvolení předsedou Národního shromáždění. Spolu s dalšími představiteli státu a KSČ byl 21. srpna 1968 odvlečen do SSSR, kde se zúčastnil moskevských jednání a pod nátlakem podepsal Moskevský protokol. Na doporučení ÚV KSČ byl v roce 1969 odvolán ze všech svých funkcí. V březnu 1970 byl vyloučen z KSČ.

Josef Smrkovský, člen předsednictva ÚV KSČ
Zdroj: Mevald Karel/ČTK

Práce začíná – rehabilitace, zrušení cenzury, federalizace…

S přibývajícím sebevědomím Národního shromáždění se časově kryla i vzrůstající potřeba nové legislativy. Ve společnosti totiž neutichala poptávka po rozsáhlých změnách, které se často odehrávaly velmi živelně. Bylo zřejmé, že je třeba je usměrnit právě přijetím nových zákonů. Legislativní úpravy ve prospěch obrodného procesu ale silně dráždily Sověty. Podle jejich představ měly zákony i nadále bezvýhradně bránit dosavadní zřízení.

Příkladem reformních změn byl třeba zákon o rehabilitacích přijatý 25. června. Komunistům i nekomunistům zaručoval rehabilitaci a odškodnění za nezákonné postihy. O den později byla schválena i novela tiskového zákona. Ta finálně potvrdila zrušení cenzury, která byla fakticky rozvolněná už tři měsíce. Z tří set poslanců jen třicet hlasovalo proti, sedmnáct se zdrželo. Vedle toho byly připravovány také návrhy zákonů ekonomického a sociálního rázu.

Tisk v roce 1968
Zdroj: Zdeněk Havelka/ČTK

Enormní množství práce přinesla parlamentu i příprava zákona o federalizaci Československa, kterou sliboval akční program. Na konci června byl schválen zákon o přípravě federalizace a schylovalo se k volbě poslanců České národní rady,  tedy nového zastupitelského orgánu české části republiky. To vše se už odehrávalo v kulisách horkého léta, kdy se politická situace vyostřovala.

V červenci Národní shromáždění dále podtrhlo nezávislost své nově nabyté pozice. Orgány KSČ do něj poslaly návrh ústavního zákona o Národní frontě. Ten by fakticky zabránil vzniku jakýchkoliv politických uskupení vně Národní fronty. Poslancům se nelíbil plán překotného a nadiktovaného přijetí této normy, což připomínalo staré pořádky. Předsednictvo Národního shromáždění projednání zákona na plenární schůzi odmítlo. I přes zjevnou důležitost zákona pro orgány KSČ se už parlament nebál postavit se na odpor. 

  • „Národní shromáždění chápe strana jako socialistický parlament se všemi funkcemi, které parlament v demokratické republice musí mít. Ještě do nového volebního období komunisté-poslanci musí zajistit, aby NS vypracovalo řadu konkrétních opatření, jež reálně naplní ústavní postavení NS jako nejvyššího orgánu státní moci v ČSSR. Formalismus v jednání, snahu o nepřesvědčivou jednomyslnost vylučující nutné rozdíly v názorech a postojích poslanců – to vše je nutno překonat.“

S kulomety za okny

Plénum Národního shromáždění se před srpnovou invazí vojsk Varšavské smlouvy sešlo naposledy 10. července. Schůze byla svolána k volbě České národní rady a Josef Smrkovský ji vzhledem k tématu uváděl vskutku slavnostně: „Takové chvíle jsou v českých dějinách – aspoň v našich dějinách novodobých – vzácné.“

Poslanci diskutovali o personálním obsazení shromáždění, o své zastoupení se živě hlásili zejména moravští zákonodárci. Samotná volba členů byla opětovně tajná, díky čemuž se konzervativcům podařilo nezvolit některé představitele obrodného procesu. Reformátoři se začali učit, že v demokratickém hlasování nemusí vždy zvítězit.

Volba České národní rady, 10. července 1968
Zdroj: ČTK/Jan Bárta

Následující plenární schůze začala neplánovaně ve čtvrtek 22. srpna ráno v 9 hodin a 6 minut a odehrávala se už za zcela jiných okolností. Na objekt parlamentu na Gorkého náměstí mířily sovětské kulomety. V úvodu schůze byl navržen dopis orgánům pěti zemí Varšavské smlouvy: „Vážení soudruzi, obracíme se k Vám jménem nejvyššího zákonodárného orgánu ČSSR ve chvílích, které jsou rozhodující nejen pro další osud naší země a našeho lidu, které zastupujeme, ale i pro další osudy vzájemných vztahů mezi našimi státy.“ 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 2 mminutami

Politici i odborníci reagují na Babišovo oznámení o Agrofertu

Andrej Babiš (ANO) oznámil, že se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Po jeho smrti má připadnout jeho dětem. Prezident krok ocenil a oznámil, že Babiše jmenuje premiérem 9. prosince. Politici a odborníci upozorňují, že bude důležité, jak konkrétně bude vzdání se vypadat.
před 13 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka Liškutinovi podmíněný trest a pokutu

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud schválil dohodu o vině a trestu.
před 15 mminutami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...