Likvidace státních podniků v působnosti ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) a ministerstva zemědělství (MZe) trvají i víc než dvacet let. Ve většině případů za to můžou okolnosti, které likvidátor nebo zakladatel nemohou ovlivnit, jako jsou třeba soudní spory. V jednom z prověřovaných případů však přispěla k prodlení nečinnost jeho vedení, informoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).
Kontroloři prověřovali majetek a peníze, se kterými hospodaří vybrané státní podniky v likvidaci v působnosti MPO a MZe. Kontrolovaným obdobím byly roky 2020 až 2024.
„K počátku roku 2020 existovalo v resortech MPO a MZe celkem 28 státních podniků v likvidaci, v roce 2024 jich zůstalo třináct. U kontrolovaných sedmi podniků trvaly likvidace od osmi do 23 let,“ uvedl NKÚ. Jako příklad uvádí, že v případě Cihlářských a keramických závodů Teplice brání ukončení likvidace exekuce, do které se podnik dostal kvůli nečinnosti tehdejšího ředitele. Tento ředitel se následně stal i likvidátorem.
Došlo také k odvolání likvidátora
Ministerstvo průmyslu podle NKÚ plnilo svou roli zakladatele chybně, například nekontrolovalo státní podniky v likvidaci a neschvalovalo jejich účetní závěrky. Resort následně ke zprávě uvedl, že přijme opatření pro posílení zakladatelské kontroly a zlepšení dohledu nad likvidací. „Cílem je, aby procesy likvidace probíhaly v budoucnu bez obdobných pochybení,“ sdělil v reakci na zjištění NKÚ mluvčí Marek Vošahlík.
„Oproti tomu ministerstvo zemědělství tyto kontroly provádělo, i když i u něj se objevily dílčí nedostatky – například v případě Státního statku Valtice sice mělo informaci o celkové hodnotě určeného majetku tohoto podniku, ale MZe ani likvidátor nebyli schopni identifikovat, o jaký majetek se konkrétně jedná,“ uvedli kontroloři.
Ministerstvo průmyslu podle NKÚ nezjistilo pochybení likvidátorů, které naopak zjistil kontrolní úřad. Podle Vošahlíka se dílčí nedostatky, které zjistila kontrola NKÚ ve státních podnicích MPO v likvidaci, týkaly administrativních úkonů. Ty způsobily zejména nízké personální kapacity a omezené možnosti u podniků, kde likvidátory jmenuje soud a jsou dlouhodobé soudní spory nebo exekuce, které MPO nemůže ovlivnit, doplnil mluvčí.
Naproti tomu v případě kontroly MZe bylo výsledkem jedné z kontrol u Státního statku Jeneč v likvidaci odvolání tehdejšího likvidátora a následné vypovězení smlouvy na právní služby. Ministerstvo zemědělství ji vyhodnotilo jako zvlášť nevýhodnou pro státní podnik a tím zabránilo dalšímu nehospodárnému utrácení peněz.
Nesrovnalosti v likvidovaných podnicích
Kontroloři prověřovali sedm státních podniků v likvidaci. Ve čtyřech případech zjistili, že tyto podniky porušily právní předpisy, a to nejčastěji v účetnictví, inventarizaci majetku, předkládání a zveřejňování účetních závěrek nebo vedení účtů v České národní bance.
„Ve dvou případech likvidátoři nepostupovali s péčí řádného hospodáře, což mělo finanční dopad v celkové výši 160 tisíc korun. NKÚ ale zároveň nezjistil neúčelné hospodaření s majetkem nebo penězi státu,“ stojí ve zprávě úřadu.
Likvidace státního podniku spočívá ve vypořádání majetku, vyrovnání dluhů a odeslání likvidačního zůstatku do státních finančních aktiv, uvedl NKÚ. Likvidaci řídí likvidátor, který má povinnost jménem státního podniku činit pouze úkony směřující k likvidaci a počínat si s péčí řádného hospodáře.






