Lidé, kteří přijdou o řidičský průkaz, budou muset na terapeutický kurz. Lektoři už se na ně připravují

Události: Terapeutické kurzy pro řidiče (zdroj: ČT24)

Každý, kdo přijde o řidičské oprávnění a bude ho chtít získat zpět, bude muset od ledna povinně absolvovat terapeutický kurz. Centrum dopravního výzkumu v Brně proto intenzivně školí nové lektory. Závažné přestupky a trestné činy v dopravě ročně spáchá až dvacet tisíc řidičů.

Opilý řidič na českých silnicích není nic výjimečného. Podle psychologů řada z nich alkohol za volantem jako problém nevnímá. „Zaspal jsem u Blučiny na D2 a sešlápl jsem zřejmě omylem plyn, takže jsme se ve velké rychlosti napasovali na návěs maďarského kamionu,“ popsal řidič, který si dal před jízdou pivo a slivovici. Zavinil nehodu, při které zemřela jeho spolujezdkyně.

Problémem jsou také agresivní řidiči. K nebezpečnému jednání za volantem stačí podle jednoho z absolventů terapeutického kurzu málo. „Nedal mi přednost, kterou mi měl dát, já jsem kvůli němu musel šlápnout na brzdu,“ popsal, co ho přivedlo k agresivitě, kvůli které měl už šestkrát zakázané řízení a zavinil několik drobných nehod. Oba řidiči jdou rádi, že terapeutický kurz absolvovali. Pomohl jim uvědomit si prohřešek, analyzovat ho a uvědomit si i následky.

Soudy už nyní posílaly některé řidiče, kteří spáchali trestný čin v dopravě, na terapeutické programy. Od ledna jej bude muset absolvovat každý, kdo dostane zákaz řízení na osmnáct měsíců a více, nebo odmítne dechovou zkoušku na alkohol či drogy. Vztahovat se bude také na řidiče, kterým to nařídí soud nebo státní zástupce.

„Terapeutické kurzy jsou zacílené na lidský faktor, kdy se zaměřujeme právě na pravidelné přestupce nebo recidivisty,“ vysvětlil ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Rozpoznat chyby a uvědomit si důsledky

Cílem kurzu je přimět problémové řidiče rozpoznat, kdy a v čem dělají chyby, jak se jich vyvarovat a hlavně si uvědomit důsledky. Například co mohou způsobit při řízení v opilosti. „Současně se budou muset i vypořádat na začátku s nějakou asi méně motivovanou cílovou skupinou, tedy s těmi řidiči, kteří moc nebudou mít zájem,“ řekl Řezáč.

Pilotní program, kterým prošlo 750 řidičů, ukázal, že se jejich postoj může změnit. „Víme, že to výrazně snižuje recidivu problémového chování na silnicích. Zaznamenáváme pokles recidivy o víc než sedmdesát procent,“ poznamenal Řezáč. 

Terapeutický program je rozdělený do čtyř částí po pěti hodinách. Řidič si ho bude muset zaplatit, stojí asi jedenáct tisíc korun. Další peníze dá za psychologický posudek a přezkoušení v autoškole.

Lektoři si zkoušejí obě role

S problémovými řidiči budou pracovat lektoři, novou metodiku se učí právě v brněnském Centru dopravního výzkumu. „Kurz je sedmidenní. První tři dny jsou lektoři v roli klientů a ty poslední čtyři dny už se zaměřují na to, že si jednotlivé bloky terapeutického programu zkoušejí v roli samotného lektora,“ popsal dopravní psycholog Centra dopravního výzkumu Pavel Řezáč.

Mezi právě školenými lektory jsou psychologové nebo soudní znalci v oboru dopravy. „Pracuji s klienty, kteří jsou v zákazu řízení kvůli alkoholu nebo drogám. Když udělám jen dopravně-psychologické vyšetření, tak tam není příliš velký preventivní účinek,“ řekla dopravní psycholožka a soudní znalkyně Irena Vágnerová. Zatím je vyškoleno sto šedesát lektorů, dalších čtyřicet má kurz dokončit do března příštího roku.