Kvůli opravě tunelů se od 1. dubna na Ústecku na týden obousměrně uzavře část dálnice D8. Auta pojedou po objízdných trasách v Krušných horách, které jsou úzké a nepřehledné. Nadrozměrná přeprava musí využít pro cestu do Německa přechod v Jiříkově na Děčínsku nebo přechod Hora Svatého Šebestiána na Chomutovsku.
Kvůli opravě tunelů se část dálnice D8 na Ústecku na týden obousměrně uzavře
Úsek na důležité dopravní tepně Ústeckého kraje bude od 1. dubna neprůjezdný mezi kilometry 80 až 87. Generální oprava se týká tunelů Panenská a Libouchec, které jsou v provozu od roku 2006. Odborníci v nich budou měnit technologie. Ideální objízdná trasa pro dálnici D8 přes hory podle vedoucího odboru dopravní služby ústecké policie Jiřího Ušáka neexistuje.
Nákladní doprava pojede směrem do Německa od Knínic na Varvažov přes Telnici, dále bude stoupat do kopců k Petrovicím a před příjezdem do obce bude najíždět zpět na dálnici. V opačném směru z Německa přijedou kamiony na sjezd u Petrovic, kde odbočí přes Tisou na Libouchec po I/13 a najedou na D8 znovu u Knínic. Pro nákladní dopravu bude provoz jednosměrný, ostatní motoristé mohou obousměrně využít obě objízdná ramena.
Hlavním úkolem policie podle Ušáka bude udržet směr otáčení pro nákladní dopravu, nepustit na tyto trasy nadrozměrnou přepravu, protože stoupání nad Varvažovem i klesání přes Tisou do Libouchce jsou velmi nebezpečná. Zásadním úkolem bude také udržet provoz v pohybu, řekl Ušák. Hlídky na čtyřech stanovištích budou muset rychle reagovat na nehody, odklizení porouchaných vozidel a podobně.
V dopravní špičce projede po D8 za 24 hodin až třicet tisíc automobilů. Ušák předpokládá, že pokud se podaří odklonit z větší míry nákladní dopravu na jiné přechody, pojedou přes malé vesničky v horách tisíce aut denně. „Nejvýše by to mohlo být deset tisíc aut za den,“ poznamenal šéf krajské dopravní policie.
Na objízdných trasách bude v terénu 140 policistů
„Situaci rozsahem manévrů policisté přirovnávají třeba k povodním,“ řekl redaktor ČT Milan Danda. V terénu bude na objízdných trasách neustále 140 strážců zákona. Po týdenní uzavírce se svede obousměrný provoz do jednoho tubusu v každém z tunelů. Po třech měsících, tedy od 1. července, se úsek na týden opět zcela uzavře. Se třetí úplnou uzavírkou dálnice D8 na Ústecku počítají policisté na začátku října.
Stavební práce zahrnují opravu chodníků, žlabů, odvodnění či opravu a sjednocení požárních uzávěrů a vzduchotechniky únikových cest. Odborníci na technologie vymění dopravní značení, elektronickou požární signalizaci a informační rozhlas. Bude upraven a doplněn systém měření rychlosti včetně systému pro detekci vozidel, která přepravují nebezpečné látky a věci. Po rekonstrukci je v tunelech plánován provoz s nejvyšší povolenou rychlostí sto kilometrů v hodině, řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Kamila Zahálková. „Samotná generální rekonstrukce tunelů vyjde zhruba na 750 milionů korun,“ dodal Danda.
Pracím v tunelech Panenská a Libouchec před hranicemi s Německem budou o nadcházejícím víkendu předcházet práce v tunelech Radejčín a Prackovice v Českém středohoří. Uzavřen bude úsek mezi exitem 52 u obce Bílinka a exitem 63 u Řehlovic. Jezdit se bude obousměrně přes Velemín, Bořislav a Žalany, upřesnila Zahálková.