Na jednokolejných tratích platí první dny nová bezpečnostní opatření. Strojvedoucí musí před vyjetím ze stanice vždy dostat povolení dispečera, mnozí z nich ohlašování ale nestíhají. Nařízení má zamezit tragickým srážkám, podobným té v Perninku ze začátku července, při níž zemřeli dva lidé. Ze statistik vyplývá, že v letošním červenci se na železnici stalo nejvíc nehod za posledních pět let.
Kvůli novým bezpečnostním pravidlům strojvedoucí nestíhají, spoje měly o víkendu zpoždění
Tragickou červencovou nehodu u Perninku na Karlovarsku mají v čerstvé paměti nejenom pozůstalí obětí. Jedna souprava tehdy měla zůstat stát na nádraží a počkat, až přijede vlak z druhého směru; to se ale nestalo. Vlaky se pak na jednokolejné trati srazily.
Od neděle i tam pro strojvedoucí platí nová pravidla. Klíčovou pomůckou je pro ně sešitový jízdní řád a v něm ikony telefonu upozorňující na ohlašovací povinnost. Doteď to na dané trati platilo pro některé vlaky jen v Potůčkách, nově jsou stanice čtyři – včetně Perninku.
„Pokud by souhlas nedostal, musí zůstat. Dirigující dispečer mu sdělí důvod,“ vysvětlil systémový specialista Oblastního centra provozu Plzeň-západ Aleš Dáňa.
Zpoždění až dvě minuty
Na některých tratích vlaky upravený režim v zásadě stíhají, někde se ale ukazuje, že když strojvedoucí musejí chodit hlásit polohu třeba na nástupiště, může to být problém. Mluvčí Správy železnic Nela Friebová uvedla, že během poslední soboty, neděle i pondělí denně došlo ke zpoždění asi padesáti vlaků v řádu asi jedné až dvou minut.
Kromě ohlašovací povinnosti by v Perninku a na podobných místech měla přibýt i odjezdová návěstidla. „Budou instalována přibližně na třiceti tratích, což je necelá polovička všech D3 tratí, kde může dojít ke křížení vlaků,“ uvedl ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (za ANO).
Nehoda, která nebyla
Komplikace tím ale nemizí. Například na nejdůležitější trati z Ostravy do Prahy se mohla 15. července stát podobná nehoda jako loni u Mariánských Lázní. Tehdy vykolejily nákladní vagony, tentokrát jel ale po opravované trati plnou rychlostí rychlík s lidmi. A zatímco u Mariánských Lázní byly sporně umístěné žluté značky upozorňující na mimořádně sníženou rychlost, u Dluhonic chyběly úplně.
„V tomto rozkaze nebyla uvedena pomalá jízda v uvedeném úseku. Co víc, tato pomalá jízda nebyla ani předvěstěna! Na rychlost 50 kilometrů v hodině bylo zpomaleno pouze díky mému dopravnímu citu,“ nechal se slyšet strojvedoucí z dané trati.
Mluvčí Správy železnic uvedla, že v návaznosti na událost byla přijata preventivní opatření a došlo také k finančnímu postihu příslušného zaměstnance.
Zatímco po loňské nehodě Správa železnic odmítala, že by chybovali i její pracovníci, po tomto incidentu slibuje systémové změny a hlubší kontrolu značek.