Kontroverzní kampaň ministerstva zdravotnictví, která ve snaze pobídnout občany k očkování pracuje s naturalistickými záběry z nemocnic, plní podle marketingového experta Pavla Brabce efekt prudkého zatažení za záchrannou brzdu. Řekl to v Událostech, komentářích a doplnil, že s ohledem na současné rozšíření koronaviru přichází pozdě a potvrzuje, že kabinet zanedbal kontinuální práci s veřejností.
Kontinuální práci s občany vláda zanedbala, komentuje marketingový expert novou očkovací kampaň
V negativní marketingové kampani ministerstvo zdravotnictví používá například fotografii bezvládného těla v modrém pytli, pacientů na přístrojích či přímo zemřelých a doprovází je hesly „uvěřil dezinformacím“ či „měl svou pravdu“.
Proti razanci a brutalitě takových marketingových projevů se ohradil například rektor ČVUT Vojtěch Petráček, který v otevřeném dopise zdravotnický resort vyzval, aby kampaň zastavil. Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) vyjádřil nad pobouřenými ohlasy lítost, ale současně poznamenal, že se vláda snaží občany přesvědčit k vakcinaci, protože jde o jedinou cestu boje s nákazou.
„Forma se lehce kritizuje. Je potřeba se na to podívat z relevantních pozic a znát strategii,“ komentoval ohlasy očkovací kampaně marketingový expert a prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec.
„Vyvolávat u lidí pocit strachu z reklamního hlediska je poměrně jednoduché. Hlavním pozitivem kampaně je, že byla rychlá. Určitě s někým pohne, ale nezapomeňte, že jen s nerozhodnutými. Určitá část je zatvrzelá. Byl bych mírně skeptický (ohledně výsledku), ale zcela bych to neodsuzoval,“ dodává Brabec.
Chybějící kontinuita
Nastavení ostrého kurzu komunikace podle něj připomíná situaci, kdy se zatáhne na poslední chvíli za záchrannou brzdu. „Tato kampaň plní jen ten účel, abychom vůbec něco udělali. I kdyby se dneska všichni proočkovali, nabíhání účinnosti bude několik měsíců. Je potřeba pracovat s obyvatelstvem kontinuálně, to vláda strašně zanedbala,“ míní.
Podobně v Událostech, komentářích mluvila i občanská demokratka Zdenka Němečková Cvrkenjaš. Kampaň se podle ní měla dělat od začátku roku, a ne v situaci, kdy přibývá patnáct tisíc nových případů denně. Povaha sdělení ji ale nepopuzuje.
„Kampaň je možná pro někoho velmi drastická, ale je to realita všedních dní ve většině našich nemocnic. Můžeme se bavit o tom, nakolik je to etické, ale ukazuje to problém, jaký v nemocnicích máme,“ podotkla a shodla se tak i se zástupcem hnutí ANO Juliem Špičákem: „V této situaci je dobře ukázat drsnou realitu. Kampaň odpovídá situaci.“