Pokud se budou na podzim opětovně zavírat školy, až desítky tisíc dětí mohou zůstat bez přístupu ke vzdělání, tvrdí neziskové organizace. Peníze, které za účelem dálkové výuky slíbilo ministerstvo školství, problém dětí bez počítačů a internetu nevyřeší, myslí si prezident Asociace základních škol Michal Černý. Finance jsou totiž určeny primárně na počítače pro učitele a ne pro žáky. Navíc se do škol dostanou až několik měsíců po zahájení školního roku. Chybět budou v případě omezení výuky také služby psychologů či asistentů pedagogů.
Když schází počítač či internet. Při uzavírání škol se může mnoha dětem opět ztížit přístup ke vzdělání, varují organizace
Problémy s přístupem ke vzdělání byly kvůli uzavřeným školám už na jaře. Navzdory veřejným sbírkám, spojení neziskových organizací, dobrovolníků a soukromých společností, obcí a krajů stále nemají desetitisíce dětí doma počítač a internet. Problémy ale v případě zavření škol hrozí i těm žákům, kteří sice vybavení dostali, ale neumějí s technikou pracovat, nebudou mít připojení, i těm, kdo doma nemají rodiče, kteří by mohli učitele částečně zastoupit a s látkou pomoci.
„Někde pomohl zřizovatel škol, obce, nadace a neziskové organizace, takže na některých místech se to zlepšilo, ale jsou to spíše jednotlivé oblasti, rozhodně ne většina těch dětí,“ myslí si Zuzana Ramajzlová, která má na starosti programy vzdělávání v organizaci Člověk v tísni.
Právě jeho pracovníci i dobrovolníci chodili během jara doučovat děti nejen ve vyloučených lokalitách. „Navíc peníze, které ministerstvo na přechod k on-line výuce vyčlenilo, budou v praxi k dispozici někdy v říjnu nebo listopadu,“ dodává.
Ministerstvo školství vyčlenilo na dálkovou výuku 1,2 miliardy korun. Peníze mají sloužit na nákup počítačů pro učitele, případně i pro žáky, kteří doma počítač nemají.
„Ta částka je určena primárně pro učitele a záleží na konkrétních školách, jestli z toho pak něco vyšetří na počítače pro děti, které ho nemají. V regionech, kde je to velký problém, to tahle částka rozhodně nevyřeší,“ domnívá se prezident Asociace ředitelů škol Michal Černý.
Kvůli případnému přecházení na on-line výuku schválili poslanci dokonce speciální zákon a ministerstvo poslalo 17. srpna školám manuál, jak postupovat v případě přechodu na dálkovou výuku.
Manuál neřeší děti se speciálními potřebami
Klára Laurenčíková z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání pak upozorňuje na to, že v manuálu úplně chybí jakákoli zmínka o tom, jak pomoci dětem se speciálními potřebami.
„Čtyřicet tisíc dětí v Česku má v rámci inkluze nárok na podpůrná opatření vyššího stupně – jde hlavně o zdravotně postižené nebo psychiatricky nemocné děti, autisty, děti s těžším ADHD, děti z rodin s patologickými problémy jako je domácí násilí nebo z chudého prostředí,“ vysvětluje Laurenčíková.
„Neřeší se tam, jestli by v případě zavření školy chodil asistent pedagoga za nimi domů, pokud na něj mají nárok, a aby měli případně asistenti dostatek ochranných pomůcek,“ dodává Laurenčíková. Těmto dětem a jejich rodičům by podle ní v případě zavření škol chyběly také služby poradenských zařízení, psychologů a speciálních pedagogů.
„Ministerstvo by to mělo vyřešit vydáním speciální doprovodné vyhlášky, kde by se řešily právě potřeby těchto dětí,“ myslí si Laurenčíková.