Lidé zaplatí víc peněz za jízdu po dálnicích. Od pátku roční známka zdražila o osm stovek, na 2300 korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Událostech, komentářích nové ceny hájil s tím, že je to sice nepopulární krok, ale motoristé prý uvidí, že se dálniční síť rozrůstá. Místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO) naopak míní, že jde o příliš vysoké, skokové zdražení.
Je to nepopulární, ale nutné, říká Kupka o zdražení dálničních známek. Podle Kolovratníka je částka příliš vysoká
Lidé si ve čtvrtek, těsně před úpravou cen, koupili dosud nejvíc dálničních známek v historii. Za jediný den pořídili skoro 220 tisíc vinět za 316 milionů korun. Prodávalo se i rychlostí pět kuponů za sekundu. Podle Kupky se s cenou dálničních známek deset let nehýbalo, a kdyby se do toho promítla ještě inflace, stála by o dvě stovky více. „Jako polehčující okolnost by mělo sloužit, že teď významně přibývá nových úseků dálnic,“ sděluje ministr.
Rostou tak prý náklady na to, aby stát tyto komunikace v létě i v zimě udržoval. „Všechny peníze, které se na dálničních známkách a na mýtném pro nákladní dopravu vyberou, tak se vracejí zpátky do dálnic,“ prohlásil. V letošním roce se podle ministra otevře 118 kilometrů dálničních úseků, zároveň se více než 100 kilometrů začne stavět.
Česko prý i teď musí čerpat úvěry, aby mohlo stavět dálnice. „Musíme udržet tempo investic i v těžkých dobách. (…) Je nutné zvýšit mýto a a je nutné zdražit dálniční známky. Je to nepopulární, ale věřím, že motoristé uvidí, že se síť rozrůstá,“ prohlásil.
Kolovratník: Vláda si zase vezme peníze od lidí
Podle Kolovratníka je částka 2300 korun za roční známku příliš vysoká. Je to podle něj skokové zdražení. V roce 2019 však prosazoval zvýšení na dva tisíce. Daný zákon tehdy podle něj ale vypadal trochu jinak než dnes. „Zákon definoval pouze limit s tím, že ho vláda může, nebo nemusí využít,“ sdělil.
Připustil, že ke změně dlouho nedošlo. „Určité zdražení by mohlo být, ale toto je velmi vysoké,“ prohlásil. Celkový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury je podle něj 150 miliard, vláda si ale „zase vezme peníze od lidí“.
„Kdyby to byla evoluce, nikoliv revoluce, kdyby známka zdražila o stokorunu nebo dvě, tak by to bylo férové,“ sdělil Kolovratník, který ale ocenil, že výstavba pokračuje, jedná se podle něj o projekty napříč volebními obdobími. Měli bychom se také podle něj dívat na dopravu jako na celek – úkolem je prý i dostupná veřejná doprava včetně lokálních a regionálních tratí.
„Kdyby tehdy vláda Andreje Babiše navýšila cenu dálniční známky o stokorunu, tak to mohlo být o významný krok lepší. Nemuselo se zdražovat o ten skok, a mohli jsme mít více peněz právě na investice,“ oponoval Kupka.