Praha – Zákaz odtahů poslaneckých aut a omezení odtahů ze zón placeného stání budou muset poslanci projednat znovu. Předlohu jim totiž vrátil Senát, který podle jeho předsedy Milana Štěcha (ČSSD) zohlednil negativní reakci obcí a měst na znění novely, respektive tzv. přílepku o odtazích ze zón placeného stání, který k původnímu vládnímu návrhu prosadil poslanec Stanislav Huml (ČSSD). Pro ministerstvo je navrácení novely do sněmovny nepříjemné, původní předlohu chtělo prosadit co nejrychleji kvůli požadavkům EU.
Humlův přílepek v Senátu neprošel, odtahování aut se vrací do sněmovny
Senát zamítl novelu silničního zákona, ve které chtěla vláda zkomplikovat zahraničním řidičům vyhýbat se postihům za dopravní přestupky spáchané v Česku. Příčinou vrácení předlohy do sněmovny však byl Humlův pozměňovací návrh, který se týkal odtahování špatně zaparkovaných aut. Podle návrhu by policisté nemohli okamžitě odtáhnout auto stojící v rezidenční zóně bez platné parkovací karty, nýbrž mu nejprve na den nasadit botičku. „Nejdříve je potřeba nasadit prostředek, který je mírnější, a teprve potom odtáhnout auto,“ zdůvodnil omezení odtahů Stanislav Huml, který označil existenci parkovacích zón za zločin.
Boj proti zónám, nebo „poslanci sobě“?
Úprava, již Huml prohlašoval za tažení proti parkovacím zónám, však měla háček – například autům označeným kartou poslance policie botičky nasazovat nesmí. Poslanci si tak vlastně schválili zákaz odtahů svých aut a pokusili se tak ukončit „válku“ s městskou policií, která jim v posledních měsících začala odtahovat špatně zaparkované vozy stojící v okolí Poslanecké sněmovny. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) kritizoval rozhodnutí sněmovny, svoji původní novelu, která se odtahů netýkala, totiž chtěl prosadit co nejrychleji. Podotkl, že nakonec mnozí poslanci, „jako konkrétně pan Huml, pravděpodobně upřednostnili populismus před realitou“.
Podle Milana Štěcha je Humlův přílepek „neadekvátní“. Senátoři reagovali na kritiku ze strany radnic, dodal předseda Senátu. „Zpětná vazba je naprosto jednoznačná,“ poznamenal Štěch s tím, že obce a města poukazovaly na hrozící zmatek v ulicích, pokud začne platit povinnost nasazovat před odtahem na den botičky. Již při projednávání ve sněmovně kritizovali úpravu poltici s komunálními kořeny, například starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS) nebo bývalý ředitel mostecké městské policie Bronislav Schwarz (ANO). „V současné době, za stávajících personálních a technických podmínek u pražské městské policie by se – troufám si říct – nedala situace zvládnout tak, jak je tomu v současné době,“ upozornil potom náměstek ředitele pražských strážníků Ludvík Klema.
Změny chtěli i senátoři
Do znění novely silničního zákona, která se nakonec vrací do Poslanecké sněmovny, chtěli zasáhnout i někteří senátoři. Při projednávání navrhla Eliška Wagnerová, aby se ze zákona vyjmula nově zaváděná povinnost v řidičských průkazech výslovně uvádět, že byl získán ve voze s automatickou převodovkou. Dostatek hlasů nezískala ani snaha Jaroslava Kubery (ODS), aby obecní policie opět přišly o právo měřit rychlost vozidel.
Senát vrátil s odtahy i novelu pro řidiče-cizince
Spolu s problematikou odtahů se poslancům vrací vládní novela, která počítá s tím, že cizinec bude muset obdržet informace o svých proviněních proti pravidlům dopravy v Česku ve svém rodném jazyce. Informační formulář bude obsahovat údaje o tom, jakého přestupku se kdy a kde podezřelý dopustil, včetně možného postihu. Podrobnější informace pak budou v samotném oznámení o zahájení řízení. Povinnost podávat informace o majiteli vozidla by se měla týkat pouze taxativně vymezených, zejména nejzávažnějších protiprávních deliktů. Jde například o překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy, nezastavení auta na patřičný signál nebo jízdu pod vlivem alkoholu či drog.
Novela má změnit současný stav, kdy nelze majitele vozidla v zahraničí vypátrat podle registrační značky. Cizinci totiž zatím nemusí na české výzvy a žádosti odpovídat. Valná většina přestupků tak zůstává bez potrestání.