Vedoucí prezidentské kanceláře Jana Vohralíková představila organizační změny ve struktuře Pražského hradu. Ten například žádá ministerstvo financí o devět tabulkových zaměstnaneckých míst navíc, peníze na ně ale nechce. Vohralíková zdůraznila, že snahou je změnit „firemní kulturu“ Hradu. Novým šéfem Správy Pražského hradu (SPH) by se měl stát Vladimír Sonntag, personální oddělení Hradu povede Zdeněk Hejhal a finančním ředitelem bude Pavel Vyhnánek. Svůj tým složený z tajemníka a asistentky bude mít i manželka prezidenta Eva Pavlová. Pracovníci k ní přejdou z kanceláře Vohralíkové. Organizační změny začnou na Pražském hradě platit od 1. června.
Hrad žádá o dalších devět zaměstnanců, peníze na ně nepotřebuje. Svůj tým bude mít i první dáma
„Současné nastavení Kanceláře prezidenta republiky (KPR) a obou příspěvkových organizací se nezměnilo od roku 1993. Už z toho je jasné, že doba velmi pokročila a nároky se výrazně změnily. Kancelář každý rok posílala desítky milionů do obou příspěvkových organizací, a tak jak to nastavila, rezignovala na kontrolu použití těch prostředků,“ uvedla na úvod brífinku Vohralíková.
Organizační změnu chtělo nové vedení Pražského hradu původně spustit od 1. května. Podle Vohralíkové ale musí být návrhy projednány s pěti odborovými organizacemi, které v KPR, SPH a Lesní správě Lány fungují. Termín byl proto posunut na začátek června.
O chod Pražského hradu se starají Kancelář prezidenta republiky (KPR), Správa Pražského hradu (SPH) a Lesní správa Lány, přičemž SPH a lánská lesní správa jsou příspěvkové organizace spadající pod kancléřku. Vohralíková chce v nové organizační struktuře sjednotit pod KPR klíčové agendy, jako jsou ekonomika, personalistika, IT a právní a programové věci.
Chce tak získat lepší kontrolu nad financemi zasílanými do příspěvkových organizací, nad péčí o lidi nebo nad snahou prezidenta Petra Pavla více otevřít Pražský hrad. „Když někam posílám peníze, chci mít kontrolu nad jejich využitím. Chci mít jednotlivou metodiku, která bude fungovat jak v příspěvkových organizacích, tak i v Kanceláři prezidenta,“ dodala Vohralíková.
IT Kancelář prezidenta republiky neměla. „Všechno IT bylo pouze na SPH, už z toho je jasné, že nároky s příchodem nového prezidenta na IT jsou úplně jiné, než byly dříve. Je tam široká oblast kybernetické bezpečnosti, která má jiné nároky v Kanceláři prezidenta a v SPH,“ uvedla kancléřka.
Lesní správa Lány mimo konsolidaci
Z konsolidace nyní ale kancelář vyňala Lesní správu Lány, a to mimo jiné proto, aby pod současným vedením byla dokončena všechna vyšetřování jejího fungování. Důvodem podle Vohralíkové také je, že Lesní správa má účetnictví a personální systém nekompatibilní se systémem KPR. „Musíme v první fázi udělat to, že vysoutěžíme systémy, které budou stejné nebo kompatibilní s hlavními řídicími systémy, které má SPH a kancelář, pak teprve můžeme konsolidovat,“ řekla.
Vohralíková připomněla, že ještě do stávající organizační struktury již dříve nastoupili Vyhnánek, Hejhal a Lukáš Gajarský, během května přijdou ještě Veronika Wolf a Vladimír Sonntag. Od června se v nové organizační struktuře Vyhnánek ujme postu finančního ředitele, Hejhal bude personálním ředitelem, Gajarský bude mít na starosti oblast IT, Wolf bude programovou ředitelkou a Sonntag převezme vedení SPH. Výběrová řízení vedení Hradu podle Vohralíkové nepořádalo.
Vohralíková řekla, že potřebovala do organizační struktury doplnit 21 nových míst. Z nich 12 nalezla v současné organizaci, devět dalších bude zřízeno.
Pavlův tým
Prezident Petr Pavel si s sebou přivedl na Hrad několik lidí, kteří obsadili posty ředitelů některých odborů, ze kterých odešli lidé spojení s předchozím prezidentem Milošem Zemanem.
Kancléřkou se stala Vohralíková, mluvčí a ředitelkou odboru komunikace Markéta Řeháková. Ředitelem vnitropolitického odboru prezidentské kanceláře je politolog Tomáš Lebeda, šéfem zahraničního odboru Jaroslav Zajíček, ředitelem protokolu Tomáš Pernický, bezpečnostní ředitelkou Kanceláře prezidenta Mlada Princová a ředitelkou sekretariátu Linda Jozwiak Kopecká.