Trolejbus, který se počátkem minulého týdne v Brně čelně srazil s tramvají, měl najeto přes milion kilometrů. V Česku přitom nejde o nic neobvyklého: podobných veteránů jezdí v českých městech více. Na rychlejší obměnu veřejných dopravních prostředků chybí peníze. Jenže ke starým trolejbusům zase nejdou sehnat náhradní díly: Dopravní podniky si proto náhradní součástky často upravují samy.
Havarovaný trolejbus měl najeto přes milion kilometrů. Podobných „dědečků“ přitom jezdí po českých městech víc
Konkrétní stroj, který minulý týden boural, zakoupil brněnský dopravní podnik od výrobce. Do provozu byl uvedený 25. června 2001. „Trolejbusy typu 21Tr mají průměrný nájezd 904 906 kilometrů. Vůz 3029 najel 1 006 683 kilometrů,“ upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Tento typ trolejbusu je nyní kvůli nehodě v Brně pod drobnohledem, jejich plošné kontroly chystá Drážní úřad. Zaměřit se chce na způsob opravy a údržbu těchto vozidel. Ve zvýšené míře ho kontroluje i brněnský dopravní podnik. „Stále platí, že od nehody provádíme kontroly u tohoto typu trolejbusů se zvýšenou pozorností na podvozkovou část vozu,“ doplňuje mluvčí.
Na trolejbusy typu Škoda 21Tr chybí hlavně elektronika a brzdové soustavy
Pardubický dopravní podnik už dokonce deset starých trolejbusů Škoda 21Tr stáhnul, u zbylých pěti probíhá kontrola technického stavu.
Ani v Pardubicích přitom není výjimkou, že trolejbusy najedou milion kilometrů: „Milion kilometrů není úplnou mimořádností. V historii jsme vyřazovali některá vozidla, která měla i více kilometrů,“ potvrzuje ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Nový trolejbus s datem výroby 2018 totiž vyjde na víc než 13 milionů a města na kompletní obměnu vozového parku nemají peníze.
Na staré trolejbusy už ale zase nejsou originální náhradní díly, jejich výrobce Škoda Ostrov už navíc dávno nefunguje. Problém řeší dopravní podniky tím, že jeden trolejbus vyřadí z provozu a díly potom použijí na ostatní vozidla. „Přes české firmy se shání a prosí. Ale čeká se klidně i třeba pět, šest měsíců,“ popisuje mistr údržby v pardubickém dopravním podniku Pavel Mroček.
Některé součástky si proto upravuje podnik sám. Na trolejbusy typu Škoda 21Tr chybí hlavně díly brzdové soustavy a vše, co se týká elektroniky.
Právě na výměnu náhradních dílů a servis starých vozidel městské hromadné dopravy se chce v příštích týdnech zaměřit Drážní úřad. Kontrolu už ohlásil u několika dopravců.
Při vážné nehodě v Křenové ulici v Brně minulé pondělí znenadání vybočil trolejbus jedoucí v kolejovém pásu do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. Podle policie se jako nejpravděpodobnější příčina jeví technická závada na trolejbusu.
V nemocnici skončilo 40 lidí včetně obou řidičů, 13 lidí bylo zraněno těžce a středně těžce. Dalších pět lidí s lehčím zraněním se policii přihlásilo dodatečně. Škoda je odhadnuta na dva miliony korun.