Havarovaný trolejbus měl najeto přes milion kilometrů. Podobných „dědečků“ přitom jezdí po českých městech víc

Trolejbus, který se počátkem minulého týdne v Brně čelně srazil s tramvají, měl najeto přes milion kilometrů. V Česku přitom nejde o nic neobvyklého: podobných veteránů jezdí v českých městech více. Na rychlejší obměnu veřejných dopravních prostředků chybí peníze. Jenže ke starým trolejbusům zase nejdou sehnat náhradní díly: Dopravní podniky si proto náhradní součástky často upravují samy.

Konkrétní stroj, který minulý týden boural, zakoupil brněnský dopravní podnik od výrobce. Do provozu byl uvedený 25. června 2001. „Trolejbusy typu 21Tr mají průměrný nájezd 904 906 kilometrů. Vůz 3029 najel 1 006 683 kilometrů,“ upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Tento typ trolejbusu je nyní kvůli nehodě v Brně pod drobnohledem, jejich plošné kontroly chystá Drážní úřad. Zaměřit se chce na způsob opravy a údržbu těchto vozidel. Ve zvýšené míře ho kontroluje i brněnský dopravní podnik. „Stále platí, že od nehody provádíme kontroly u tohoto typu trolejbusů se zvýšenou pozorností na podvozkovou část vozu,“ doplňuje mluvčí.

1 minuta
Videozáznam nehody trolejbusu a tramvaje v Brně
Zdroj: ČT24

Na trolejbusy typu Škoda 21Tr chybí hlavně elektronika a brzdové soustavy

Pardubický dopravní podnik už dokonce deset starých trolejbusů Škoda 21Tr stáhnul, u zbylých pěti probíhá kontrola technického stavu.

Ani v Pardubicích přitom není výjimkou, že trolejbusy najedou milion kilometrů: „Milion kilometrů není úplnou mimořádností. V historii jsme vyřazovali některá vozidla, která měla i více kilometrů,“ potvrzuje ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Nový trolejbus s datem výroby 2018 totiž vyjde na víc než 13 milionů a města na kompletní obměnu vozového parku nemají peníze.

Na staré trolejbusy už ale zase nejsou originální náhradní díly, jejich výrobce Škoda Ostrov už navíc dávno nefunguje. Problém řeší dopravní podniky tím, že jeden trolejbus vyřadí z provozu a díly potom použijí na ostatní vozidla. „Přes české firmy se shání a prosí. Ale čeká se klidně i třeba pět, šest měsíců,“ popisuje mistr údržby v pardubickém dopravním podniku Pavel Mroček.

Některé součástky si proto upravuje podnik sám. Na trolejbusy typu Škoda 21Tr chybí hlavně díly brzdové soustavy a vše, co se týká elektroniky.

Právě na výměnu náhradních dílů a servis starých vozidel městské hromadné dopravy se chce v příštích týdnech zaměřit Drážní úřad. Kontrolu už ohlásil u několika dopravců.

Při vážné nehodě v Křenové ulici v Brně minulé pondělí znenadání vybočil trolejbus jedoucí v kolejovém pásu do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. Podle policie se jako nejpravděpodobnější příčina jeví technická závada na trolejbusu.

V nemocnici skončilo 40 lidí včetně obou řidičů, 13 lidí bylo zraněno těžce a středně těžce. Dalších pět lidí s lehčím zraněním se policii přihlásilo dodatečně. Škoda je odhadnuta na dva miliony korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...