Papírové účtenky jsou na ústupu. Ministerstvo průmyslu navrhuje uzákonit ty elektronické a digitální. Coby alternativu je už mnozí obchodníci nabízejí, včetně možnosti odejít bez dokladu třeba v případě nákupu potravin. V budoucnu by mohla být tištěná účtenka jen na vyžádání. Ministerský materiál je teď v připomínkovém řízení, které končí 20. května.
Elektronické účtenky místo papírových. Ty by v budoucnu mohly být jen na vyžádání
Většina zákazníků odchází z prodejen obchodního řetězce s elektronickou účtenkou. Používá totiž věrnostní aplikaci. „Dosahujeme úspor desítek, stovek kilometrů termopapíru. Ale i elektronická účtenka dává zákazníkovi možnost později na informacích si nechat vytisknout tu papírovou,“ vysvětlil ředitel komunikace Albert Jiří Mareček.
Stále jsou totiž zákazníci, kteří si chtějí účet zkontrolovat nebo uložit doma do zásuvky. „Já ještě beru něco sousedce a tak dále, tak abych to měla,“ popisuje zákaznice Ludmila Zemanová, proč si papírovou účtenku vzala.
Obdobná situace je v síti obchodů převážně s oděvy. Šedesát procent nákupů uskuteční lidé, kteří jsou členy věrnostního klubu. „Ti mají šanci se rozhodnout, zda účtenku chtějí, nebo nechtějí. U zákazníků, kteří mají možnost volby, vidíme, že zhruba polovina – hlavně ti, co nakupují výhradně textil, účtenku chtějí a odnášejí si ji,“ popsal ředitel Marks and Spencer Česká republika Petr Vokroj.
Zakládající člen Sdružení pro digitální účtenky Pepe Rafaj se domnívá, že papírové účtenky s námi zůstanou ještě dlouho. „Víme, že ten postup bude pomalý. To znamená, že zákazníci si budou postupně od obchodníků digitální účtenky vyžadovat, protože nabízejí obrovské množství benefitů,“ uvedl.
Jednotný formát digitální účtenky
Může to být úspora papíru, ale také času při čekání na vytištění účtu. „I ta drobná vteřina, kdy se účtenka tiskne, v celkovém souhrnu počtu transakcí, které jdou do milionů každý týden, představuje určitý čas strávený pro zákazníka na pokladně, ale i pro naše zaměstnance,“ dodal Mareček.
Ředitel odboru podnikatelského prostředí ministerstva průmyslu a obchodu Pavel Vinkler popsal, že účtenky v digitální podobě jsou také pohodlnější na úschovu. „Spotřebitelé je mohou archivovat ve svých mobilních telefonech,“ poznamenal.
Navíc ministerstvo navrhuje zavedení jednotného formátu účtenky, pro jejíž získání by lidé nemuseli být členy věrnostních klubů. Novou legislativu chce schválit ještě do konce volebního období.
V Evropě jsou zatím běžné právě papírové účtenky. Pouze Francie zcela přešla na virtuální doklady k nákupu. Tištěné zákazník dostane jen na vyžádání. „Mapujeme si průběžně situaci v okolních státech. Existuje určitě EET na Slovensku, které vykazuje nějaké podobné rysy, ale zatím tak daleko, jako jsme my s ministerstvem průmyslu, nevím o tom, že by takový návrh vznikal,“ doplnil Rafaj ze Sdružení pro digitální účtenky.
Výměna a reklamace bez účtenky
Zvlášť u dražšího zboží jsou Češi zvyklí si účtenky schovávat. K vyřízení reklamace nebo výměně zboží je ale podle platné legislativy nepotřebují. S případy, kdy obchodníci vyžadují třeba při reklamaci papírovou účtenku, se ve spotřebitelské organizaci dTest setkávají neustále.
„Takový postup je protiprávní, spotřebitelé mohou nákup prokázat jakoukoliv jinou formou,“ upozornil vedoucí právního oddělení dTest Jan Šůra.
Zákazníci mohou například doložit výpis z účtu. Pomoct může i fakt, pokud dodané zboží prodává pouze konkrétní obchodník. Prokázání nákupu je možné také prostřednictvím svědka. Lépe je ale problému předcházet. „Doporučujeme třeba si účtenku i vyfotit bezprostředně po nákupu právě proto, abychom účtenky nemuseli schraňovat v nějakých šanonech a podobně. Nebo i s ohledem na to, že to písmo nebo inkoust na účtence může vyblednout,“ uvedl také Šůra.
Například při nákupu v e-shopu mohou lidé vrátit zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů. To ale neplatí v kamenných obchodech. „Na prodejně máme možnost si zboží vyzkoušet, seznámit se s jeho vlastnostmi, což naopak u toho nákupu on-line nemáme,“ upozornil Šůra.
Přesto tuto možnost například prodejci oděvů nabízejí. „Vzhledem k tomu, že to není jejich zákonná povinnost, mohou si stanovit různé další podmínky,“ upozornil Šůra. Přijmout zpět mohou třeba jen některé druhy zboží. Peníze pak nemusejí chtít vrátit v hotovosti, ale pouze na dárkovou kartu.