Letos poprvé obce a kraje vyčerpaly všech 100 milionů korun, které nabízí ministerstvo životního prostředí na nákup aut s alternativním pohonem. Zájem o elektromobily a auta na plyn roste i přesto, že v obcích chybí dobíjecí stanice. Právě na ně se chce zaměřit další kolo dotační výzvy.
Elektromobily na vsi. Obce už vyčerpaly dotace i přes vyšší cenu za pořízení a chybějící dobíjecí stanice
Ministerstvo vypisuje dotace už třetím rokem. Na pořízení elektromobilu přispívá částkou 250 tisíc korun, v případě vozů na plyn pak 50 tisíc. V první výzvě se z nabízené částky vyčerpalo jen 36 milionů korun. Z loňské výzvy se podle počtu přijatých žádostí vyčerpala celá nabízená částka.
Všichni žadatelé ale uspět nemusí, úřad žádosti teprve schvaluje. Prozatím potvrdil dotaci 70 žadatelům. Do obcí a měst tak zamíří příští rok minimálně 74 elektromobilů, čtyři hybridy a osm vozidel na stlačený zemní plyn (CNG).
Někde ale ani čtvrtmilionová pomoc k pořízení elektromobilu nestačí. Třeba pro příspěvkovou organizaci Moravskoslezského kraje Domov Jistoty, která provozuje domov důchodců a chráněné bydlení, jsou ceny nových aut na elektřinu příliš vysoké. „Žádali jsme, ale nakonec jsme od toho upustili. Místo elektromobilu máme auto na CNG. Šli jsme levnější variantou,“ uvedla ředitelka instituce Jiřina Zdražilová.
Na vysoké pořizovací ceny si stěžuje i starosta Vlachova Březí v jižních Čechách Lubomír Dragoun. Obec si přesto pořídila elektrotříkolky na údržbu města. „Na to, jaké je to titěrné vozítko, je pořizovací cena dost vysoká. Za tyto peníze bychom dokázali pořídit minimálně 1,5 luxusního dodávkového vozidla se sklápěcí korbou s daleko větším objemem i užitným zatížením,“ domnívá se Dragoun.
Další peníze půjdou na dobíjecí stanice
Koncem roku chce úřad pro obce vypsat další výzvu. V té by tentokrát mohlo dojít i na dobíjecí stanice, kterých je mimo města stále málo. „Aktuálně se připravuje v pořadí už třetí dotační výzva na podporu vozů na alternativní pohon, v rámci které se uvažuje o doplňkové podpoře malých neveřejných dobíjecích stanic pro územně samosprávné celky,“ upřesnila mluvčí Státního fondu životního prostředí Lucie Früblingová.
Malé obce si tak většinou musí vystačit se zásuvkou v garáži. Nejbližší stanice jsou zatím hlavně ve větších městech vzdálených několik kilometrů. „Elektrotříkolky dobíjíme na dvoře městského úřadu v místě jejich garážování normálně ze sítě rozvodu elektřiny,“ popisuje starosta Dragoun. Uvažuje proto o investici do fotovoltaické elektrárny, která by fungovala i jako dobíjecí stanice.
V Bělé nad Radbuzou u bavorského příhraničí si kvůli elektromobilu zřídili vlastní stanici. „Postavili jsme si pro město malou dobíjecí stanici. Jinak používáme dobíjecí stanice, které má ČEZ po republice, když někam jedeme,“ upřesnil starosta obce Libor Picka.