Železniční dopravci mají problémy dodržet všechny vymoženosti, které slíbili cestujícím. České dráhy nemají dost moderních vagonů a začaly na řadě spojů opět nasazovat staré východoněmecké. „Jedou vozy staršího data výroby, kde je osm cestujících v kupé, nejsou tady žádné zásuvky, žádná klimatizace, prostě vozy, které už na vlaku vyšší kvality nemají co pohledávat,“ popsal odborník na kvalitu přepravních služeb Aleš Petrovský. Problémy dostát původním slibům mají i další dopravci.
Dráhy slibovaly modré z nebe, místo toho není ve vagonech ani internet
Rychlíky z Prahy do Plzně měly při svém zavedení před rokem být důkazem, že modernější vlaky nemusí jezdit jen na Moravu. „Novou kategorií vlaků chce dopravce odlišit již modernizované spoje od původních rychlíků, pověstných dříve tradičními východoněmeckými vozy,“ slibovaly tehdy České dráhy.
Jenže realita je teď dost odlišná. Dva z pěti vagonů na tomto spoji jsou právě staré východoněmecké, jenom s přečalouněnými lavicemi. Chybějící vymoženosti poznají hlavně lidé s počítači. „Není internet, není spojení, to v moderní době vadí,“ postěžoval si cestující Rudolf Nagy.
České dráhy totiž mají hodně vozů v opravě, navíc začaly jezdit linku do Hamburku, o kterou soupeřily s RegioJetem, na kterou stáhly lepší vagony z vnitrozemských spojů. „Je to samozřejmě záležitost, která nás mrzí, ale je to přechodné období s tím, že se snažíme zlepšit kvalitu těch služeb, právě instalováním wifi a modernizací dalších vlaků,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Kritika cestujících ale v poslední době míří i na konkurenční RegioJet. V nejnovějších vozech Astra totiž omezil stravování a nabízí prakticky jenom plněné croisanty. Změnu ale prezentuje jako zlepšení – dopřeje tím prý lidem víc klidu.