Dopravním projektům hrozí zpoždění, nezbyly na ně peníze z dotačního programu

3 minuty
Události: Financování dopravních staveb
Zdroj: ČT24

Stát bude muset najít desítky miliard korun na financování dopravních staveb, jinak se mohou zpozdit. Naznačují to data o čerpání evropských peněz z končícího „Operačního programu doprava 2“. Na dvě stavby silnic za necelé čtyři miliardy v něm nezbyly peníze, Česko je tak celé zaplatí ze svého. Zkomplikovat se můžou i dotace na dalších pět projektů za víc než dvacet miliard korun.

Jeden ze dvou projektů, na který už v příslušné části Operačního programu doprava 2 nezbyly evropské peníze, je stavba obchvatu Frýdku-Místku za 1,77 miliardy korun. Už teď je přitom budování obchvatu zpožděno o tři čtvrtě roku. Druhým projektem, který nebude z evropských peněz proplacen, je silnice I/68 Třanovice–Nebory za 2,15 miliardy korun.

Dalších pět rozpracovaných staveb má ještě šanci na přesunutí do dalšího programovacího období, to je ale s otazníkem. Dohromady jde o stavby za 26 miliard, asi polovinu měly zaplatit evropské fondy.

  • D3 Hodějovice–Třebonín (5,95 miliardy)
    D3 Úsilné–Hodějovice (6,87 miliardy)
    D55 Babice – Staré Město (3,93 miliardy)
    D55 Staré Město – Moravský Písek (2,61 miliardy)
    D48 Bělotín–Rybí (2,7 miliardy)
  • Zdroj: ŘSD

„Zatím není schválený Operační program doprava 3. To znamená, že nejsou jisté evropské peníze a musí se to předfinancovat z národních peněz,“ vysvětluje problém generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

„Je to poměrně náročné vyjednávání s Evropskou komisí. Ne snad ani ve smyslu celkového množství prostředků, ale v jejich alokaci. Komise nás hodně tlačí do toho, abychom je v dalším období dávali hlavně do železnic,“ nastiňuje ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (ANO).

Česko platí nové investice ze svého

Tlak na národní zdroje roste i bez problémů s fondy. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se dlouhodobě zvyšuje. Dříve šlo o devadesát miliard, pro příští rok se počítá se 130 miliardami. Navýšení navíc jde čistě z národních zdrojů: z padesáti na devadesát miliard. A to za situace, kdy státní rozpočet na každou korunu, kterou vybere, letos utrácí zhruba korunu a třicet pět haléřů.

Vznikající nová vláda ale zatím investice omezovat nechce. „Investice do infrastruktury jsou klíčová podmínka, aby se Česko vyrovnalo se svým historickým vnitřním dluhem. To, že nejsou klíčové stavby jako Pražský okruh nebo D35, znamená obrovské vnitřní problémy,“ říká pravděpodobný kandidát na post ministra dopravy Martin Kupka (ODS).

„Kdyby došlo k jakémukoli poklesu, už bychom museli omezovat i stávající stavby,“ připouští Mátl.

obrázek
Zdroj: ČT24

V roce 2010 stát omezil výdaje tak moc, že se tehdy dokonce některé dopravní stavby musely zakonzervovat. Deficit v zastavené přípravě dalších projektů se pak se silničáři vlekl roky. Že zlaté časy dopravního stavebnictví končí, naznačuje i rozpočtový výhled Státního fondu dopravní infrastruktury: v roce 2023 by měl rozpočet začít klesat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 43 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...