Dopravním projektům hrozí zpoždění, nezbyly na ně peníze z dotačního programu

3 minuty
Události: Financování dopravních staveb
Zdroj: ČT24

Stát bude muset najít desítky miliard korun na financování dopravních staveb, jinak se mohou zpozdit. Naznačují to data o čerpání evropských peněz z končícího „Operačního programu doprava 2“. Na dvě stavby silnic za necelé čtyři miliardy v něm nezbyly peníze, Česko je tak celé zaplatí ze svého. Zkomplikovat se můžou i dotace na dalších pět projektů za víc než dvacet miliard korun.

Jeden ze dvou projektů, na který už v příslušné části Operačního programu doprava 2 nezbyly evropské peníze, je stavba obchvatu Frýdku-Místku za 1,77 miliardy korun. Už teď je přitom budování obchvatu zpožděno o tři čtvrtě roku. Druhým projektem, který nebude z evropských peněz proplacen, je silnice I/68 Třanovice–Nebory za 2,15 miliardy korun.

Dalších pět rozpracovaných staveb má ještě šanci na přesunutí do dalšího programovacího období, to je ale s otazníkem. Dohromady jde o stavby za 26 miliard, asi polovinu měly zaplatit evropské fondy.

  • D3 Hodějovice–Třebonín (5,95 miliardy)
    D3 Úsilné–Hodějovice (6,87 miliardy)
    D55 Babice – Staré Město (3,93 miliardy)
    D55 Staré Město – Moravský Písek (2,61 miliardy)
    D48 Bělotín–Rybí (2,7 miliardy)
  • Zdroj: ŘSD

„Zatím není schválený Operační program doprava 3. To znamená, že nejsou jisté evropské peníze a musí se to předfinancovat z národních peněz,“ vysvětluje problém generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

„Je to poměrně náročné vyjednávání s Evropskou komisí. Ne snad ani ve smyslu celkového množství prostředků, ale v jejich alokaci. Komise nás hodně tlačí do toho, abychom je v dalším období dávali hlavně do železnic,“ nastiňuje ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (ANO).

Česko platí nové investice ze svého

Tlak na národní zdroje roste i bez problémů s fondy. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se dlouhodobě zvyšuje. Dříve šlo o devadesát miliard, pro příští rok se počítá se 130 miliardami. Navýšení navíc jde čistě z národních zdrojů: z padesáti na devadesát miliard. A to za situace, kdy státní rozpočet na každou korunu, kterou vybere, letos utrácí zhruba korunu a třicet pět haléřů.

Vznikající nová vláda ale zatím investice omezovat nechce. „Investice do infrastruktury jsou klíčová podmínka, aby se Česko vyrovnalo se svým historickým vnitřním dluhem. To, že nejsou klíčové stavby jako Pražský okruh nebo D35, znamená obrovské vnitřní problémy,“ říká pravděpodobný kandidát na post ministra dopravy Martin Kupka (ODS).

„Kdyby došlo k jakémukoli poklesu, už bychom museli omezovat i stávající stavby,“ připouští Mátl.

obrázek
Zdroj: ČT24

V roce 2010 stát omezil výdaje tak moc, že se tehdy dokonce některé dopravní stavby musely zakonzervovat. Deficit v zastavené přípravě dalších projektů se pak se silničáři vlekl roky. Že zlaté časy dopravního stavebnictví končí, naznačuje i rozpočtový výhled Státního fondu dopravní infrastruktury: v roce 2023 by měl rozpočet začít klesat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V pražském Motole odstranili nádor v plicích díky 3D modelu

Trojrozměrný model jako pomůcka hrudních chirurgů pro plánování operace. Na milimetr přesně dokáže zobrazit, kde se nachází nádor. Díky tomu ho pak lékaři můžou šetrněji odstranit. 3D vizualizaci využili v pražském Motole zatím u dvou pacientů. Počítají ale, že ji do budoucna budou používat mnohem častěji.
před 2 hhodinami

„Tak, jsem svobodný. Fajn.“ Před 90 lety abdikoval TGM

Přesně před 90 lety abdikoval prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První hlava československého státu se v polovině třicátých let minulého století potýkala se zdravotními problémy i s hledáním svého nástupce, kterým se nakonec stal Edvard Beneš.
před 2 hhodinami

Turek nemá podle Šebelové ve vládě co dělat. Je to klasický politik emotivního rázu, míní Foldyna

Předsedkyně poslanců hnutí STAN Michaela Šebelová doufá, že kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek ve vládě nebude. Nemá na to podle ní morální kredit. „Pokud je opravdu Andrej Babiš (ANO) chlap a hne se v něm svědomí, tak Turkovo jméno nikdy na Hrad nepřinese, ale problém je v tom, že potřebuje hlasy Motoristů k nevydání,“ podotkla. Kdyby byl Turek tak špatným člověkem, nebude v Evropském parlamentu a nebude mít preferenční hlasy, jaké měl, řekl poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Domnívá se, že Turek je klasický politik, zřejmě emotivního rázu, který říká věci na rovinu. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Janou Peroutkovou debatovali také o vztazích USA a Evropy nebo o ruské invazi na Ukrajinu.
před 3 hhodinami

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 3 hhodinami

Vláda Andreje Babiše se v pondělí ujme moci

Česko bude mít od pondělního rána novou vládu. Prezident Petr Pavel jmenuje zatím patnáctičlenný kabinet Andreje Babiše (ANO). Ten vystřídá končící kabinet Petra Fialy (ODS). Většinu ve vládě získá vítěz říjnových voleb, hnutí ANO. Kromě křesla premiéra bude mít osm ministrů. Tři členy kabinetu zatím obsadí Motoristé a stejný počet i hnutí SPD. Koaliční smlouva sice garantuje Motoristům celkem čtyři posty. Šéf strany Petr Macinka ale bude dočasně spravovat dva resorty, a to zahraničí a životního prostředí. Filipa Turka Babiš kvůli zdravotním problémům nenavrhl. Prezident ho do ministerské funkce jmenovat nechce.
před 3 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 6 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 6 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 7 hhodinami
Načítání...