Řízení tramvaje jako studentská brigáda nebo přivýdělek na rodičovské dovolené. Dopravní podniky napříč Českem řeší nedostatek řidičů a hledají nové způsoby, jak přilákat zájemce. Studenty se snaží oslovit například Dopravní podnik města Brna. Do jeho letního kurzu na řízení tramvaje se jich zatím přihlásilo jedenáct. V Ostravě zase cílí na maminky a na všechny, kteří chtějí práci na částečný úvazek. Nejtěžší je podle dopravních podniků sehnat řidiče trolejbusů. Nové posily proto lákají i na různé benefity, nejčastěji náborové příspěvky.
Dopravní podniky lákají studenty i matky na rodičovské, chtějí tak vyřešit nedostatek řidičů
Pětadvacetiletý Lukáš Kučera, student Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity, jezdí tramvají třikrát do týdne. „Mám mezi dvanácti až šestnácti službami v měsíci. Ta práce mě baví moc. Od malička jsem se zajímal o hromadnou dopravu,“ říká Kučera. Původně měl i jiné brigády, ty ale na začátku roku opustil a pro dopravní podnik teď jezdí na zkrácený úvazek.
Stejně jako Kučera pracuje pro brněnský dopravní podnik dalších 23 vysokoškoláků. Během roku v Brně pořádají celkem třináct kurzů, jeden z nich i o prázdninách, tedy od července do srpna. Právě o něj studenti stojí nejvíce. „Oproti ostatním kurzům během roku o něj mají větší zájem studenti vysokých škol, kteří si o prázdninách udělají řidičské oprávnění a od září pak profesi vykonávají,“ vysvětluje generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Zatím se jich do kurzu přihlásilo jedenáct, ale další možná ještě přibydou. Přihlášky je totiž možné podávat až do května.
V Brně aktuálně chybí kolem padesáti řidičů. Podle mluvčí DPMB Hany Tomaštíkové ale byly poslední vypsané kurzy plné. Řidiče hledají i jinde – v Praze, Českých Budějovicích, nebo třeba v Ostravě.
Vysokoškoláci ale nejsou jediná skupina, na kterou některé podniky cílí. „Aktuálně představujeme náborovou kampaň na částečné úvazky. Cílíme tím nejen například na maminky, ale na všechny, kteří si třeba potřebují přivydělat, ale nemohou nebo nechtějí vykonávat práci na plný úvazek,“ nastiňuje mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová novou strategii při hledání chybějících řidičů.
Nejvíce chybí řidiči trolejbusů
Zatímco řídit tramvaj se lidé mohou naučit už za dva měsíce, autobus až za čtyři a trolejbus za čtyři a půl měsíce. Podle dopravních podniků je proto nejtěžší sehnat právě řidiče trolejbusů a autobusů. „Ten, kdo řídí kamion, může řídit i autobus,“ vysvětluje mluvčí Dopravního podniku města Pardubic (DPMP) Jitka Malinská důvody, proč někdy bývá snazší sehnat řidiče autobusů než trolejbusů. V Brně kvůli chybějícím místům neváhají oslovovat ani stávající zaměstnance. „Někdy přemlouváme i řidiče tramvají, aby si udělali řidičák na autobus,“ podotýká Tomaštíková z DPMB.
Dopravní podniky se budoucí zaměstnance snaží motivovat i náborovými příspěvky. „Ten příspěvek je 100 tisíc korun pro začínající řidiče, 150 tisíc pro hotové řidiče,“ říká Tomaštíková z DPMB. Stejně to funguje i v Českých Budějovicích. „Aktuálně budeme vypisovat k výběrovým řízením náborový příspěvek 100 tisíc korun pro řidiče s hotovým oprávněním skupiny D a profesním průkazem,“ potvrzuje mluvčí dopravního podniku Českých Budějovic Barbora Fišer.
Náborové příspěvky se vyplatily i v Pardubicích. „Nedávno jsme měli kampaň s velkým náborovým příspěvkem a ta zafungovala. Kromě toho jsme o osm procent navyšovali mzdy,“ dodává Malinská z DPMP.
Mezi další benefity často patří zvýhodněné jízdné, příspěvky na stravování a volnočasové aktivity. „Mají třeba nárok na šalinkartu pro sebe a svou rodinu za symbolický příspěvek, příspěvky na rekreaci a tábory pro děti, nebo psychologickou péči zdarma,“ dodává Tomaštíková.