Dopravní podniky lákají studenty i matky na rodičovské, chtějí tak vyřešit nedostatek řidičů

Řízení tramvaje jako studentská brigáda nebo přivýdělek na rodičovské dovolené. Dopravní podniky napříč Českem řeší nedostatek řidičů a hledají nové způsoby, jak přilákat zájemce. Studenty se snaží oslovit například Dopravní podnik města Brna. Do jeho letního kurzu na řízení tramvaje se jich zatím přihlásilo jedenáct. V Ostravě zase cílí na maminky a na všechny, kteří chtějí práci na částečný úvazek. Nejtěžší je podle dopravních podniků sehnat řidiče trolejbusů. Nové posily proto lákají i na různé benefity, nejčastěji náborové příspěvky.

Pětadvacetiletý Lukáš Kučera, student Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity, jezdí tramvají třikrát do týdne. „Mám mezi dvanácti až šestnácti službami v měsíci. Ta práce mě baví moc. Od malička jsem se zajímal o hromadnou dopravu,“ říká Kučera. Původně měl i jiné brigády, ty ale na začátku roku opustil a pro dopravní podnik teď jezdí na zkrácený úvazek.

Stejně jako Kučera pracuje pro brněnský dopravní podnik dalších 23 vysokoškoláků. Během roku v Brně pořádají celkem třináct kurzů, jeden z nich i o prázdninách, tedy od července do srpna. Právě o něj studenti stojí nejvíce. „Oproti ostatním kurzům během roku o něj mají větší zájem studenti vysokých škol, kteří si o prázdninách udělají řidičské oprávnění a od září pak profesi vykonávají,“ vysvětluje generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Zatím se jich do kurzu přihlásilo jedenáct, ale další možná ještě přibydou. Přihlášky je totiž možné podávat až do května.

V Brně aktuálně chybí kolem padesáti řidičů. Podle mluvčí DPMB Hany Tomaštíkové ale byly poslední vypsané kurzy plné. Řidiče hledají i jinde – v Praze, Českých Budějovicích, nebo třeba v Ostravě.

Vysokoškoláci ale nejsou jediná skupina, na kterou některé podniky cílí. „Aktuálně představujeme náborovou kampaň na částečné úvazky. Cílíme tím nejen například na maminky, ale na všechny, kteří si třeba potřebují přivydělat, ale nemohou nebo nechtějí vykonávat práci na plný úvazek,“ nastiňuje mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová novou strategii při hledání chybějících řidičů.

Nejvíce chybí řidiči trolejbusů

Zatímco řídit tramvaj se lidé mohou naučit už za dva měsíce, autobus až za čtyři a trolejbus za čtyři a půl měsíce. Podle dopravních podniků je proto nejtěžší sehnat právě řidiče trolejbusů a autobusů. „Ten, kdo řídí kamion, může řídit i autobus,“ vysvětluje mluvčí Dopravního podniku města Pardubic (DPMP) Jitka Malinská důvody, proč někdy bývá snazší sehnat řidiče autobusů než trolejbusů. V Brně kvůli chybějícím místům neváhají oslovovat ani stávající zaměstnance. „Někdy přemlouváme i řidiče tramvají, aby si udělali řidičák na autobus,“ podotýká Tomaštíková z DPMB.

Dopravní podniky se budoucí zaměstnance snaží motivovat i náborovými příspěvky. „Ten příspěvek je 100 tisíc korun pro začínající řidiče, 150 tisíc pro hotové řidiče,“ říká Tomaštíková z DPMB. Stejně to funguje i v Českých Budějovicích. „Aktuálně budeme vypisovat k výběrovým řízením náborový příspěvek 100 tisíc korun pro řidiče s hotovým oprávněním skupiny D a profesním průkazem,“ potvrzuje mluvčí dopravního podniku Českých Budějovic Barbora Fišer.

Náborové příspěvky se vyplatily i v Pardubicích. „Nedávno jsme měli kampaň s velkým náborovým příspěvkem a ta zafungovala. Kromě toho jsme o osm procent navyšovali mzdy,“ dodává Malinská z DPMP.

Mezi další benefity často patří zvýhodněné jízdné, příspěvky na stravování a volnočasové aktivity. „Mají třeba nárok na šalinkartu pro sebe a svou rodinu za symbolický příspěvek, příspěvky na rekreaci a tábory pro děti, nebo psychologickou péči zdarma,“ dodává Tomaštíková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...