Správa státních hmotných rezerv by měla začít skladovat aditivum AdBlue, které je potřeba pro fungování moderních dieselových motorů u nákladních i osobních aut. Chce to vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO). Aditiva je na trhu v posledním týdnu kritický nedostatek. Výrobci omezili produkci kvůli drahému zemnímu plynu a související výrobě umělých hnojiv.
Do státních hmotných rezerv má podle Havlíčka přibýt AdBlue
Roztok syntetické močoviny AdBlue využívají řidiči naftových nákladních aut už roky. Co čtyři dny kapalinu dolévá například Marian Hečko, který po Třinci sváží nebezpečný odpad.
Společnosti SMOLO, pro kterou pracuje, ale kapalina pomalu dochází a vedení se ji zatím nepovedlo doplnit. Bylo ochotné zaplatit dvojnásobek obvyklé ceny. Dodávka ale zatím nedorazila. Kdyby kapalinu neměli vůbec, většina aut nevyjede. „Máme osmdesát kusů techniky a zhruba sedmdesát procent potřebuje AdBlue,“ řekl jednatel firmy Lukáš Bojko.
Ještě před několika týdny stálo aditivum na pumpách kolem šesti či sedmi korun. Nyní to jsou několikanásobky. Zda se růst zastaví, nebo budou problémy ještě gradovat, podle expertů ukáže příští týden.
Ministerstva zatím do situace nezasahovala. Ve čtvrtek pozdě večer ale vydal resort dopravy stanovisko, že bude chtít zařazení aditiva do státních hmotných rezerv. Podle neoficiálních informací mají nakoupit milion litrů. To je ekvivalent spotřeby Česka na asi tři dny.
Problém logistiky, nebo výroby?
Havlíček vidí problém nedostatku v logistice. „To není způsobené fatálním nedostatkem ve výrobě, ale tím, že je vyšší poptávka a v dané chvíli nestíhá logistika. Klíčový výrobce tvrdí, že nechce přerušovat výrobu, že ji nechce utlumovat,“ řekl. Za klíčového výrobce přitom označil firmu Duslo Šaľa.
Šéf této chemičky ale ve středu říkal něco jiného. „Kvůli cenám zemního plynu a do jisté míry elektrické energie, kdy generujeme ztrátu, by to pro nás znamenalo, že čím víc vyrobíme, tím větší ztrátu vytvoříme. Takže provozujeme celý areál na technické minimum,“ uvedl generální ředitel firmy Duslo Šaľa Petr Bláha. Havlíček ale tvrdí, že podle pátečních informací společnost výrobu neutlumuje.
Duslo Šaľa patří do koncernu Agrofert, který spadá do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše (ANO). „Situace je kritická v celé Evropě. Chemické továrny napříč Evropou odstavují nebo omezují výrobu, protože výroba jakýchkoliv produktů ze zemního plynu je nyní nerentabilní,“ přiblížil mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.