Díry a záplaty i na nových úsecích. Asfaltové dálnice typu D35 většinou nevydrží dlouho

2 minuty
Události: Jak dlouho vydrží dálnice?
Zdroj: ČT24

Státní instituce očekávají, že na novou dálnici D35 po jejím dokončení přejde velká část tranzitní dopravy z Čech na Moravu. Přitom je projektovaná jako takzvaná dálnice druhého řádu a na rozdíl od D1 nemá mít odolnější betonový povrch. Asfaltové povrchy ovšem při velkém zatížení v Česku nevydrží příliš dlouho.

Redaktoři ČT vyrazili zkontrolovat stav části dálnice D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Olomoucí po stavební sezóně. Na cestě jedním směrem napočítali 138 záplat, 120 cestou zpět. V této části D1 je to jen další z řady problémů.

Notoricky známé jsou problémy se zvlněním u Ostravy, o které dodnes stát se stavební firmou Eurovia vede spor. Naopak nové díry se objevily až po uplynutí záruky. „Po dvanácti letech nám nezbývá než úsek opravit a povrch případně vyměnit,“ řekl k věci šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Na moravské části D1 je vidět i rozdíl mezi betonovým povrchem, který je na hlavní části trasy, a asfaltem, který je na mostech. Zatímco beton relativně drží, asfalt při intenzivnější dopravě trpí.

Asfalt z devadesátých let

 Extrémní příklad ukazuje druhý konec D1 u Prahy. Před třemi lety nabídl lehce absurdní obrázek - vedlejší úsek se opravoval, a na dálnici se tvořily kolony. Ty uspíšily rozpad zhruba dvacet let starého povrchu. Asfalt z konce 90. let se začal lámat a dal se odtrhnout pouhou rukou.

A i když letos už je D1 průjezdná bez omezení a z velké části i opravená, navždy vystaráno není. Betonový povrch má životnost asi čtyřicet let, u asfaltu na D35 teď silničáři počítají jen se dvaceti. „Asfaltová vozovka, která je tu položena, má životnost patnáct až dvacet let. Takže ano, i tady po dvaceti letech budeme muset vozovku opravovat,“ říká Mátl.

Podle ŘSD bude severní trasou jezdit čtyřicet tisíc aut denně – tolik jezdí jen po D1 a pár úsecích kolem Prahy a Brna. A i na tom bude záviset, jestli se asfalt na nově otevřeném úseku dokončení celé dálnice vůbec dožije.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 10 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 11 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 15 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 16 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...