Před Krajským soudem v Praze stanul šestatřicetiletý Martin Kostner, jehož agresivní jízda a vybržďování vedly koncem loňského roku k dopravní nehodě, při které zemřel osmiměsíční chlapec. Rodiče dítěte utrpěli těžká zranění a zůstávají v péči lékařů a psychiatrů. Řidič následků lituje, současně však tvrdí, že za ně nemůže.
Další agresivní řidič u soudu. Vybržďování vedlo ke smrti dítěte
Tragická událost se stala 28. prosince na dvaatřicátém kilometru dálnice D10 poblíž Brodců na Mladoboleslavsku. Podle obžaloby Kostner za volantem svého BMW ve stotřicetikilometrové rychlosti zprava předjel pomalejší octavii a prudce najel do levého jízdního pruhu.
Ve škodovce seděl pětatřicetiletý muž, na zadním sedadle dvaatřicetiletá žena s jejich osmiměsíčním synem v autosedačce. Když BMW začalo před jejich autem brzdit, donutilo řidiče zastavit. Na relativně prudké snížení rychlosti octavie a vynucené zabrzdění ještě stihli zareagovat řidiči tří dalších aut (strhli volant), řidič čtvrtého – audi – ale do vybržděné octavie zezadu narazil.
Oba dospělí v nabouraném voze utrpěli četné zlomeniny, žena si při nehodě zlomila páteř. Osmiměsíčnímu synovi náraz způsobil zlomeninu lebeční klenby a vážná poranění mozku. Převoz do motolské nemocnice nepřežil.
Kostnerův advokát upozorňuje na audi
Šestatřicetiletý agresor nyní stanul před soudem. Tvrdí, že tragickou nehodu nezavinil a nikoho záměrně nevybržďoval. „Po předjížděcím manévru měl pocit, že se na něj vozidlo octavie tlačí a aby minimalizoval následky a zpomalil jízdu, šlápl na brzdu,“ tvrdí advokát obžalovaného muže Petr Novotný – a upozorňuje na to, že náraz způsobilo audi. „Do octavie vletělo bez jakékoli reakce v plné rychlosti, protože nedodrželo bezpečnou vzdálenost.“
Toto tvrzení ale relativizuje Aleš Vémola z ústavu soudního inženýrství brněnského VUT, které dopravní nehodu analyzovalo: „Jestliže ta tři auta se stačila vyhnout, tak se pohled na stojící auta odkryl na poslední chvíli a ani při dodržení bezpečné vzdálenosti nešlo střetu zabránit.“
Podle psychologického a psychiatrického vyšetření je Kostner vysoce inteligentní muž, krizové situace ale prý řeší zkratkovitě. „Nepřiznal se a snaží se vyvinit. Svádí to na druhé, na okolnosti a další věci, které byly případně ve hře,“ uvádí klinický a dopravní psycholog Jiří Klose.
Celé jednání bylo naplánováno až do pátku, kdy měl zaznít i verdikt. Obhajoba ale žádá výslechy dalších svědků, a tak musí předseda senátu zvolit nový termín. Obžalovanému hrozí až patnáctiletý trest vězení. „Důkazů, že se jednalo o vybržďování, je myslím k dispozici dostatek,“ soudí žalobce Tomáš Milec.
Instruktor: Při předjíždění je třeba zpozornět
Podle Roberta Kotála z Dopravní akademie, který řidiče školí už tři dekády, je při střetu s agresivním řidičem nejpodstatnější postřeh – pokud je osoba za volantem předjíždějícího auta naštvaná nebo přímo gestikuluje, měl by řidič zpozornět. „Když vybržďování nekončí, řidič je agresivní a agresivně vystupuje i vůči nám, když my zastavíme, tak je rozhodně potřeba zavolat policii,“ dodává mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.
Podle Vomáčky navíc v provozu počty případů agresivity za volantem přibývají – a s nimi i následky. V loňském roce podle statistiky Besipu zemřelo na silnicích kvůli agresivní jízdě 204 lidí, v roce 2015 šlo dokonce o 276 obětí.
Řada řidičů si proto kvůli agresorům montuje na čelní sklo kamery, které mají celou situaci zachytit. Zařízení se dá pořídit už za několik stokorun, v řádu tisíců se pak pohybují kamery přímo zabudované do zpětného zrcátka.