Východočeská dálnice D11 spojující Prahu s Hradcem Králové by se měla dotknout polské hranice v roce 2024. Zástupci ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic to uvedli na česko-polské konferenci v pohraniční obci Lubawka v Dolnoslezském vojvodství. Návazná polská S3, která dopravu dovede až do Štětína, by měla být hotova o rok dřív.
Dálnice D11 by se měla dotknout polské hranice v roce 2024
Budování D11 začalo už v roce 1978, tedy zhruba dva roky předtím, než bylo dokončeno přímé dálniční spojení Prahy s Brnem. První devatenáctikilometrový úsek mezi Prahou a Břístvím byl otevřen v říjnu 1984, o rok později už dálnice měřila 27 kilometrů a automobily vyvedla na starou silnici u Sadské. Třetí a na dlouho poslední úsek D11, zprovozněný v listopadu 1990, prodloužil dálnici na 42 kilometrů a mimo jiné odvedl tranzitní dopravu z lázeňského města Poděbrady.
Na další část si řidiči museli počkat patnáct let. Zhruba osmnáct kilometrů dlouhý úsek mezi Dobšicemi a Chýští, otevřený v roce 2005 v souvislosti s vybudováním automobilky TPCA u Kolína, ovšem na již existující část přímo nenavazoval a fungoval jen v polovičním profilu. V prosinci 2006 se už po plnohodnotné D11 dalo projet z Prahy až těsně před Hradec Králové, kde se stavba zastavila.
Úsek do Jaroměře se má začít stavět na podzim
Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by se měl tah spojující Čechy s Baltem před Hradcem stočit na sever, minout západní periferie města a kolem Jaroměře, Dvora Králové a Trutnova dosáhnout u pomezního Královce polské hranice. Na úseku mezi Hradcem a Jaroměří v současnosti dobíhají archeologické práce.
„Předpokládáme, že stavba úseků Hradec Králové – Smiřice a Smiřice–Jaroměř bude zahájena v září letošního roku,“ uvedl zástupce ŘSD Marek Novotný s tím, že z Prahy až na hranici by se řidiči mohli po dálnici dostat v roce 2024 (ještě loni se mluvilo o roce 2025).
Polsko je přitom ve stavbě autostrády napřed. Podle Ewy Kocembové, starostky obce Lubawka jen několik kilometrů za hraniční čárou, sice polská vláda slibovala rychlou cestu až na české pomezí už při evropském fotbalovém šampionátu v roce 2012, nyní se ale zdá, že jsou práce rozběhlé tak, že už k jejich zastavení nedojde. Polákům zbývá ke Královci třicet kilometrů a české hranice by se měli dotknout o rok dřív, než autostrádu na pomezí přivedou i čeští stavaři.
Náročné úseky
Velké výzvy ale čekají obě strany. Před tuzemskými projektanty stojí realizace nejnáročnějšího úseku mezi Královcem a Trutnovem, kde se podle Marka Novotného počítá se dvěma tunely a třemi mimoúrovňovými kříženími. „Předpokládané náklady budou bezmála dvanáct miliard,“ dodává.
Snadné to ale nebudou mít ani Poláci. Na posledních třiceti kilometrech budou muset ještě třeba prorazit dva tunely, jeden z nich dlouhý dva a půl kilometru.