Ve velkých městech napříč republikou dochází stále častěji k nedovolenému parkování na chodnících. Potvrdili to strážníci z řady českých měst. Auta zaparkovaná na chodníku přitom znemožňují bezpečnou chůzi pěších nebo blokují průjezd vozidel veřejné hromadné dopravy. Města na situaci reagují budováním zábran i výstavbou nových parkovacích objektů. Řada řidičů tvrdí, že špatně parkují hlavně kvůli nedostatku parkovacích míst.
Chodník jako parkoviště. Počet přestupků hlavně ve velkých městech roste
Praha, Brno, Plzeň, Zlín, Hradec Králové nebo Ústí nad Labem – velká města, ve kterých se městská policie měsíčně zabývá stovkami případů nedovoleného parkování vozidel na chodnících.
Třeba v Plzni se situace oproti loňsku výrazně zhoršila. „V souvislosti s problematikou parkování vozidel na chodníku v místech, kde to není dopravní značkou povoleno, evidujeme bezmála 4800 událostí. V porovnání s loňským rokem došlo ke znatelnému nárůstu,“ uvedla mluvčí tamní městské policie Jana Pužmanová.
V hlavním městě za prvních devět měsíců roku řešili přes 76 tisíc takových přestupků. Loni jich bylo za celý rok přes 101 tisíc, na podobné číslo by se tak počty mohly v Praze dostat i letos. K nižším stovkám případů pak dochází každý měsíc i v Hradci Králové. I tam meziročně stoupá počet nesprávně zaparkovaných vozů. V roce 2022 tam řešili strážníci přes 850 případů, za letošek jich evidují už přes tisíc.
Řada řidičů tvrdí, že špatně parkují především kvůli nedostatku parkovacích míst. „Vzhledem ke svému povolání se po Praze musím pohybovat autem, mám parkovací kartu v místě bydliště, ale stejně hledám každý den až třicet minut místo. Často tak nakonec musím využít tu vyšrafovanou část,“ uvádí například podnikatelka v oboru gastronomie a oděvnictví Veronika s tím, že naráží také na problém s místy vyhrazenými pro zásobovací vozidla.
„Mám velký problém se zásobováním bistra na Praze 2. Místo, které je pro nás vyhrazené, je téměř vždy obsazené jiným autem. Někdy tak nemám jinou možnost než najet na chodník,“ dodává. To potvrzují i další oslovení řidiči. Ti dále uvedli, že s pokutou za špatné parkování počítají.
Auta na chodnících komplikují průchod
Nedovolené parkování na chodnících podle strážníků způsobuje řadu problémů. Zabraňuje například bezpečnému průchodu pěších, kteří musí kvůli překážce vstupovat do vozovky – to je pak obzvlášť riskantní pro seniory, osoby na invalidním vozíku, s kočárkem nebo zrakovým postižením. Kromě toho může nevhodně odstavené vozidlo komplikovat průjezd větších vozů, a tím i znemožňovat práci záchranných složek nebo provoz veřejné hromadné dopravy.
Strážníci přestupek nejčastěji řeší uložením pokuty na místě nebo oznámením správnímu orgánu. Pokuta se průměrně pohybuje ve výši třicet až čtyři sta korun. Například pražští strážníci letos udělili přes šest a půl tisíce pokut za téměř 2,4 milionu korun. V Hradci Králové pak městská policie udělila šest set pokut v celkové výši 215 tisíc korun.
K odtahům vozidel přistupují městští strážníci méně často. V hlavním městě například letos z důvodu překážky nařídili přes 2800 odtahů. V Brně doposud strážníci nechali odtáhnout přes 1200 vozidel. „Při řešení přestupku strážníci musí vždy posoudit konkrétní situaci a všechny okolnosti daného přestupku, v případě špatně parkujících vozidel i místní podmínky, tedy zda je možné místem projet či projít,“ dodala mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová.
Instalace zábran i nové parkovací domy
Města pak na situaci reagují například instalací zábran na problematických místech. Třeba v Brně umístili sloupky na ulici Milady Horákové.
„Kolegové z brněnských komunikací osadili celkem sedmdesát sloupů. Jedná se o investici zhruba za čtvrt milionu korun,“ sdělil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Stejný postup volí třeba i v Hradci Králové.
Na nedostatek parkovacích míst ve městech je upozorňováno dlouhodobě. Podle dat Technické správy komunikací hl. m. Prahy roste každoročně také počet automobilů. V Praze jich loni meziročně přibylo přes 40 tisíc, celkem je osobních aut v hlavním městě registrovaných přes milion. V celé republice pak přes 6,3 milionu. V Praze bylo loni evidováno necelých 174 tisíc parkovacích míst v zónách placeného stání. Ty se nachází ve čtrnácti z celkových sedmapadesáti městských částí.
Oslovená města tak dále přidávají i nová parkovací místa. „V minulém období jsme se zaměřili na parkování na Jižních Svazích. Teď je prioritou vybudovat parkování P+R a plánuje se taktéž rozšíření parkování v dalších částech města,“ uvedl mluvčí zlínského magistrátu Tomáš Melzer. V Brně pak začali s výstavbou parkovacího domu na Šumavské. Ten by měl přinést na šest stovek nových parkovacích míst.