Chodník jako parkoviště. Počet přestupků hlavně ve velkých městech roste

Ve velkých městech napříč republikou dochází stále častěji k nedovolenému parkování na chodnících. Potvrdili to strážníci z řady českých měst. Auta zaparkovaná na chodníku přitom znemožňují bezpečnou chůzi pěších nebo blokují průjezd vozidel veřejné hromadné dopravy. Města na situaci reagují budováním zábran i výstavbou nových parkovacích objektů. Řada řidičů tvrdí, že špatně parkují hlavně kvůli nedostatku parkovacích míst.

Praha, Brno, Plzeň, Zlín, Hradec Králové nebo Ústí nad Labem – velká města, ve kterých se městská policie měsíčně zabývá stovkami případů nedovoleného parkování vozidel na chodnících.

Třeba v Plzni se situace oproti loňsku výrazně zhoršila. „V souvislosti s problematikou parkování vozidel na chodníku v místech, kde to není dopravní značkou povoleno, evidujeme bezmála 4800 událostí. V porovnání s loňským rokem došlo ke znatelnému nárůstu,“ uvedla mluvčí tamní městské policie Jana Pužmanová.

V hlavním městě za prvních devět měsíců roku řešili přes 76 tisíc takových přestupků. Loni jich bylo za celý rok přes 101 tisíc, na podobné číslo by se tak počty mohly v Praze dostat i letos. K nižším stovkám případů pak dochází každý měsíc i v Hradci Králové. I tam meziročně stoupá počet nesprávně zaparkovaných vozů. V roce 2022 tam řešili strážníci přes 850 případů, za letošek jich evidují už přes tisíc.

Řada řidičů tvrdí, že špatně parkují především kvůli nedostatku parkovacích míst. „Vzhledem ke svému povolání se po Praze musím pohybovat autem, mám parkovací kartu v místě bydliště, ale stejně hledám každý den až třicet minut místo. Často tak nakonec musím využít tu vyšrafovanou část,“ uvádí například podnikatelka v oboru gastronomie a oděvnictví Veronika s tím, že naráží také na problém s místy vyhrazenými pro zásobovací vozidla.

„Mám velký problém se zásobováním bistra na Praze 2. Místo, které je pro nás vyhrazené, je téměř vždy obsazené jiným autem. Někdy tak nemám jinou možnost než najet na chodník,“ dodává. To potvrzují i další oslovení řidiči. Ti dále uvedli, že s pokutou za špatné parkování počítají.

Auta na chodnících komplikují průchod

Nedovolené parkování na chodnících podle strážníků způsobuje řadu problémů. Zabraňuje například bezpečnému průchodu pěších, kteří musí kvůli překážce vstupovat do vozovky – to je pak obzvlášť riskantní pro seniory, osoby na invalidním vozíku, s kočárkem nebo zrakovým postižením. Kromě toho může nevhodně odstavené vozidlo komplikovat průjezd větších vozů, a tím i znemožňovat práci záchranných složek nebo provoz veřejné hromadné dopravy.

Strážníci přestupek nejčastěji řeší uložením pokuty na místě nebo oznámením správnímu orgánu. Pokuta se průměrně pohybuje ve výši třicet až čtyři sta korun. Například pražští strážníci letos udělili přes šest a půl tisíce pokut za téměř 2,4 milionu korun. V Hradci Králové pak městská policie udělila šest set pokut v celkové výši 215 tisíc korun.

K odtahům vozidel přistupují městští strážníci méně často. V hlavním městě například letos z důvodu překážky nařídili přes 2800 odtahů. V Brně doposud strážníci nechali odtáhnout přes 1200 vozidel. „Při řešení přestupku strážníci musí vždy posoudit konkrétní situaci a všechny okolnosti daného přestupku, v případě špatně parkujících vozidel i místní podmínky, tedy zda je možné místem projet či projít,“ dodala mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová.

Instalace zábran i nové parkovací domy

Města pak na situaci reagují například instalací zábran na problematických místech. Třeba v Brně umístili sloupky na ulici Milady Horákové.

„Kolegové z brněnských komunikací osadili celkem sedmdesát sloupů. Jedná se o investici zhruba za čtvrt milionu korun,“ sdělil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Stejný postup volí třeba i v Hradci Králové. 

Na nedostatek parkovacích míst ve městech je upozorňováno dlouhodobě. Podle dat Technické správy komunikací hl. m. Prahy roste každoročně také počet automobilů. V Praze jich loni meziročně přibylo přes 40 tisíc, celkem je osobních aut v hlavním městě registrovaných přes milion. V celé republice pak přes 6,3 milionu. V Praze bylo loni evidováno necelých 174 tisíc parkovacích míst v zónách placeného stání. Ty se nachází ve čtrnácti z celkových sedmapadesáti městských částí.

Oslovená města tak dále přidávají i nová parkovací místa. „V minulém období jsme se zaměřili na parkování na Jižních Svazích. Teď je prioritou vybudovat parkování P+R a plánuje se taktéž rozšíření parkování v dalších částech města,“ uvedl mluvčí zlínského magistrátu Tomáš Melzer. V Brně pak začali s výstavbou parkovacího domu na Šumavské. Ten by měl přinést na šest stovek nových parkovacích míst.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...