Energetické společnosti ČEZ a innogy ponechají v příštím roce zastropované ceny energií všem svým zákazníkům, kteří dosud mají z minulosti fixované tarify nad úrovní současného vládního stropu. U ČEZ se to bude týkat 45 tisíc klientů, u innogy pak několika tisíc. Situaci odběratelů s cenami nad vládním stropem řeší i další dodavatelé. Podle odhadů mělo na začátku roku takto zafixované ceny až 400 tisíc odběratelů, v současné době jich zbývají ještě desítky tisíc.
ČEZ a innogy ponechají zastropované ceny energií klientům s vysokými fixacemi
Po celý letošní rok platí v tuzemsku vládou nařízený cenový strop na elektřinu a plyn. Všichni odběratelé tak platí maximálně šest tisíc korun za jednu megawatthodinu (MWh) elektřiny včetně DPH a tři tisíce korun za jednu MWh plynu. K tomu se připočítávají distribuční poplatky. Vládní maxima platí bez ohledu na to, zda mají zákazníci u svých dodavatelů smlouvy s cenami nad stropem. V příštím roce však už cenové stropy platit nebudou.
Od začátku ledna tak mohou zákazníci, kteří si předloni v době energetické krize zafixovali ceny energií nad úrovní vládního stropu, začít platit výrazně více. Podle dat ministerstva průmyslu a obchodu by si někteří odběratelé mohli v takovém případě připlatit za energie tisíce i desetitisíce korun navíc. Většina dodavatelů se však podle jejich vyjádření snaží situaci těchto klientů řešit. Například ČEZ, innogy, E.ON a některé další firmy začaly v průběhu roku nabízet těmto klientům přechod na levnější tarify, většinou s fixací. Dosud tyto nabídky využily stovky tisíc odběratelů.
ČEZ měl na začátku roku asi 160 tisíc klientů, kteří si předloni zafixovali ceny nad vládním stropem. „Většina oslovených klientů svou situaci aktivně řešila a využila naši nabídku přejít na běžnou fixaci, přesto stále evidujeme přes 45 tisíc zákazníků, kteří nijak nereagovali,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Přes 200 tisíc zákazníků s vysokými fixacemi oslovovalo během roku také innogy. Na nižší tarif z nich podle mluvčího Pavla Grochála přešla drtivá většina. „Nakonec jsme se rozhodli snížit ceny i neaktivním zákazníkům, právě na úroveň cenových stropů. Energetická krize vystřelila ceny energií na extrémní úrovně a aktuální klesající nákupní ceny nám umožní snížit ceny i těmto zákazníkům. Tuto pomoc vnímáme jako poslední reakci na energetickou krizi. Předpokládáme, že další pomoc státu či energetických firem v oblasti cen komodity už nebude potřeba,“ řekl ředitel maloobchodu innogy David Konvalina.
„Původně jsme na konci léta registrovali více než dvě stě tisíc takových zákazníků, kterým by po novém roce vyskočila cena nad vládou stanovené stropy. V posledních týdnech jsme to už napočítali na několik tisíc,“ doplnil mluvčí innogy Martin Chalupský. „Na těch vládních stropech se jim ceny udrží do konce těch fixovaných smluv,“ potvrdil.
Jednotky tisíc klientů s cenami nad stropem měla letos také společnost E.ON. Přibližně dvě třetiny z nich podle mluvčího Romana Špěrňáka využily v průběhu roku možnosti přechodu na jiný fixovaný tarif. „Aktuálně tak máme zhruba dva tisíce klientů, kteří zůstávají z vlastního rozhodnutí na původním produktu. Naše nabídka pro ně platí stále. Pokud tito klienti budou chtít přejít bez jakýchkoliv sankcí za předčasné ukončení fixované smlouvy na podstropový produkt, mohou naši nabídku využít,“ vyložil Šperňák. „My každopádně řešíme, jak ty zákazníky znovu oslovit,“ dodal.
Další z velkých dodavatelů – Pražská energetika – podle mluvčího Karla Hanzelky nenabízela fixované produkty už od podzimu 2021. „Celou situaci analyzujeme, zabýváme se tím, zabývají se tím právníci,“ prohlásil. „Hledáme nějaké řešení.“
U elektřiny stoupne regulovaná část ceny od 1. ledna o šedesát šest procent, u plynu to bude o třicet devět procent. Konečné účty domácnostem podle ministerstva průmyslu vzrostou průměrně o jednotky procent.
Zákazníci občas nereagují, řekl mluvčí ČEZ
Podle mluvčího ČEZu Romana Gazdíka mnozí zákazníci nereagují na výzvy, aby si vybrali levnější nabídku. „My jsme loni zákazníky varovali před tím, aby uzavírali fixace delší než na jeden rok, když byly ceny extrémně vysoké, byla ta nejvyšší úroveň energetické krize,“ popsal. „Známe to: zákazníci občas nereagují na kontaktování dodavatele, to znamená byli třeba zvyklí na dvouleté, tříleté fixace a prostě se do nich refixovali,“ vysvětlil.
„Říkali jsme si, že to, že by ti zákazníci platili ceny na úrovni osm, deset tisíc, si těžko dokážeme představit,“ prohlásil dále Gazdík. „Věříme, že se nám zákazníci ozvou a budeme je moct dostat na standardní produkty, protože to je přece jen nestandardní krok.“ Bez tohoho kroku by prý mohli zmínění zákazníci platit i dvojnásobek toho, co by platili jinak. „Tomu jsme chtěli předejít,“ uvedl.
Zákazníci nemusí podle něj aktivně nic dělat pro to, aby výhodnější ceny dostali. Přechod na levnější produkt by u ČEZ znamenal další ušetření, prohlásil, navíc je prý bez sankce.
Energetický analytik společnosti Kalkulator.cz Jan Béreš řekl, že nedělat nic je v dnešní době to nejhorší, co zákazník může udělat. Podle něj je nabídka ČEZu pro dané zákazníky jednoznačně výhodná, je ale vhodné srovnávat nabídky i jiných dodavatelů. „Určitě věřím, že v trendu (zlevňování) se bude pokračovat dále. I vzhledem k tomu, jak se vyvíjí situace na burze, tak je možné, že se v dalším roce dočkáme i zajímavějších cen,“ uvedl.