Praha - Hasiči znají prvních 35 telefonních čísel, ze kterých jsou opakovaně zneužívány tísňové linky a které by chtěli zablokovat. Od 1. července to umožňuje novela telekomunikačního zákona. Systém se však zatím spustit nepodařilo, a to především kvůli výhradám mobilních operátorů. Překážky se nyní snaží odstranit skupina expertů složená z hasičů, zástupců operátorů a ministerstva průmyslu a obchodu, sejde se znovu na přelomu července a srpna.
Blokování zlomyslných hovorů na tísňové linky zatím nefunguje
Správcem jednotné evropské tísňové linky 112 je Hasičský záchranný sbor. Právě hasiči zaznamenávají nejvyšší procento zlomyslných volání. „Evidujeme zhruba 80 procent volání, která nejsou v případě ohrožení života či požáry,“ uvedla mluvčí hasičů v Praze Pavlína Adamcová.
Za první dva týdny jednotlivé krajské odbory hasičů vytipovaly 35 telefonních čísel, z nichž už nebude možné na tísňové linky volat. „To jsou případy, které přesáhly hranici naší trpělivosti a byly vytipovány. Je to osm případů, kdy je to volání z konkrétního telefonního čísla. Ten zbytek je volání z mobilních telefonů bez SIM karty,“ řekl ředitel hasičského odboru operačního řízení Luděk Prudil.
Klíčový problém? Telefony bez SIM karty
Případy, kdy jsou linky zneužívány z mobilů bez SIM karty, jsou jádrem sporu mezi záchranáři a mobilními operátory. „Pokud bychom měli blokovat SIM kartu, jak si přeje Hasičský záchranný sbor, tak tomu volání nezamezíme. Protože vy můžete na tísňové linky telefonovat i ze zablokovaného telefonu bez SIM karty a sám hasičský sbor připouští, že to je naprostá většina zlomyslných volání,“ vysvětlila mluvčí společnosti T-Mobile Martina Kemrová.
Všem telefonním operátorům na českém trhu dále vadí, že zákon přesně nestanoví definici zlomyslného volání a detailně nepopisuje, jak má odpojení od tísňových linek probíhat. „Je to velmi složitý proces a můžeme se dostat i do problémů. Zákazník nás samozřejmě může žalovat, že jsme mu ukončili smlouvu bez jakéhokoliv důvodu,“ upozornila Kemrová.