Architekti Máje pracovali i s vůní, říká Procházka. Rezignovalo se na celistvost, míní Hlaváček

90' ČT24: Máj v novém (zdroj: ČT24)

Design, který v Česku nemá obdoby, hodnotí vedoucí partner a jednatel firmy Prochazka & Partners Radek Procházka rekonstrukci interiéru obchodního domu Máj v Praze. Tým architektů se podle něj inspiroval v evropských metropolích, kromě vizuálu pracoval i s akustikou a vůní. Cílem byla zábava, dodal v pořadu 90' ČT24. Náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (STAN) nesouhlasí, podle něj se rezignovalo na celistvost obchodního domu. Ale je podle něj dobře, že rekonstrukce nastartovala debatu o způsobu práce s takovými památkami.

„Kvalita, progresivní design, propracovanost a různorodost interiéru obchodního domu nemá v Česku ani komparativní alternativu,“ vyjmenoval Procházka. Interiér je podle něj „odvážný“, cílem byla zábava, poznamenal.

Tým architektů se podle něj inspiroval v metropolích Evropy, jako je třeba Londýn, Lisabon či Berlín. „Londýn byl jednou z hlavních inspirací, kde je kvalita interiérového designu na špičce,“ sdělil. Podotkl také, že architekti kromě vizuálu pracovali také s akustikou i vůní. „Interiér cílí na to, aby návštěvníka domu zaujal po všech smyslech,“ dodal.

Hlaváček namítá, že jestliže jde o nemovitou kulturní památku, tak „rezignace na celistvost domu – protože architektura je nějakým způsobem komplexní – je zarážející“. Zda si návštěvníci obchodního domu jeho interiér oblíbí, podle něj však ukáže až čas.

Památkáři jsou podle něj v těžké situaci, „protože systém je komplikovaný, podfinancovaný a má několik rovin“. Rekonstrukce obchodního domu Máj je příkladem toho, že památková péče v Česku potřebuje „přestavbu“, měla by dbát na celistvost památek, upozornil Hlaváček.

Hlaváček asi není cílovou skupinou, míní Procházka

Oddělujme interiéry a oddělujme budovy, vyzval Procházka. „Myslím, že je dobře, že investor našel odvahu a udělalo se něco jedinečného,“ uvedl s tím, že Hlaváček zřejmě není cílovou skupinou. S náměstkem primátora však souhlasí v tom, že oblibu Máje ukáže až čas.

Hlaváček zdůraznil, že si nemyslí, že by se s nemovitou kulturní památkou nemělo pracovat tvůrčím způsobem. „Ale musí to hledat charakter. (...) Je to vlastně skvělý výkop debaty o tom, jakým způsobem pracovat s nedávnými památkami,“ míní.

Šéfredaktorka on-line magazínu o architektuře EARCH.cz Karolína Vránková si o interiéru Máje myslí, že je šeredný. Památková péče podle ní ale sehrála dobrou roli v tom, jak se obchodní dům opravil zvnějšku. „Dům se opravdu vrátil do původní podoby, velmi dobře se pracovalo se střechou,“ zhodnotila.