O nové vládě se bude hlasovat v pátek 20. a v sobotu 21. října. Zasednout v ní může každá strana, která se do sněmovny dostane, uvedl politolog. Strany jsou podle něj méně polarizované, než by se zdálo, i to zaznělo v pořadu Devadesátka.
ANO vede před ČSSD o 9 procent. Místo nezaměstnanosti se letos bude mluvit o nízkých mzdách
Hnutí ANO vede podle průzkumu agentury Median nad sociální demokracií o téměř 9 procent. To je největší rozdíl mezi dvěma nejsilnějšími vládními stranami od voleb v roce 2013. Podle sociologa agentury Daniela Prokopa ale není o tom, zda půjde k volbám a komu dá hlas, rozhodnutá většina voličů.
Už teď je podle něj jasné, že tématy letošních voleb budou nízké mzdy a nekvalitní potraviny.
Sociolog: Zemanovi uškodí, když nebude moci napadat vládu
Přestože se v říjnu protnou kampaně parlamentní a prezidentská, politické strany se mohou střetnutí dvou kampaní vyhnout. Podle Prokopa je reálné, že strany své vlastní prezidentské kandidáty před říjnovými volbami nenasadí. A teprve později se přikloní k některému z nezávislých kandidátů.
„Miloš Zeman čerpá svou popularitu ze střetů s vládou. V lednu, kdy se budou konat prezidentské volby, ale ještě nová vláda nebude a on se bude muset chovat jako státník,“ tvrdí Prokop s tím, že to by Zemana mohlo oslabit.
O prezidentské křeslo se totiž podle politologa Stanislava Balíka z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity letos ucházejí jen kandidáti, kteří se předhánějí v tom, kdo je nejvíc slušný. „Volba prezidenta se depolitizovala. Je to důsledek přímé volby, kdy se hledá kandidát, který nejméně vadí,“ myslí si Balík.
Koalice KDU-ČSL je riziková
Novým stranám i koalicím pozdější termín voleb, který prezident vyhlásil na druhou polovinu října, pomůže. Budou mít podle sociologa Prokopa čas získat od veřejnosti důvěru. Naopak hnutí ANO, které ve volebních průzkumech vede, podle něj už může jedině ztrácet.
O hlasy může hnutí Andreje Babiše připravit například koalice KDU-ČSL a starostů. Ta bude muset ve volbách překonat desetiprocentní hranici i hrozbu, že lidovečtí kandidáti starosty ve volbách přeskáčou. „To je velmi reálná hrozba, se kterou se potýkaly všechny strany, které s lidovci kdy kandidovaly,“ řekl politolog Balík. Jak si koalice stojí v průzkumech, ale bude zřejmé teprve za pár týdnů, kdy agentury pro výzkum veřejného mínění začnou šance lidovců a starostů zkoumat.
Politolog: Skandály Babiše neohrožují, je to kvůli jeho médiím?
Předčasné volby ale nehrozí, ani pokud Andrej Babiš koncem měsíce uspokojivě sněmovně nevysvětlí, jak to bylo s dluhopisy Agrofertu. Závěr klidných čtyř let si podle politologa Tomáše Lebedy nechce pokazit ani ANO, ani ČSSD.
„Co by z toho měly? Do koalice vstupovaly ANO a ČSSD jako dvě nejsilnější strany a stejně tak odejdou. Vyplatila by se jim nějaká vládní krize?“ ptal se v pořadu Devadesátka Lebeda s tím, že celé volební období v novodobé historii Česka je Sobotkova vláda teprve druhá, která vydržela u moci celé čtyři roky. Ta první byla menšinová vláda Miloše Zemana, jež stála na kontroverzní opoziční smlouvě.
Podle Lebedy oblibě Andreje Babiše napomáhá i to, že jeho obraz některá média změkčují. „Jeho kauzy nedrží jako téma tak dlouho, jako by to dělaly v případě někoho jiného. Je tu oprávněná otázka, zda Babišovi vlastnictví médií nepomáhá,“ ptal se Lebeda.
Na kampaň dohlédne nový úřad. Sledovat bude i slevy
Nově bude strany hlídat nezávislý úřad. „Jestli bude kampaň férová, záleží spíše na stranách než na nás. Existence policie taky nevede k menší kriminalitě,“ tvrdí člen úřadu Tomáš Hudeček.
Úřad bude sledovat mimo jiné to, jak strany nakládají s devadesátimilionovým limitem na volební kampaň. „Není přitom důležité, kdy strany za nějakou službu zaplatí, ale kdy dojde k jejímu plnění,“ řekl Hudeček s tím, že pokud si strany zaplatí například letáky ještě před koncem dubna, ale rozdávat je budou v září, do limitu se to počítat bude. Úřad navíc bude sledovat i různé slevy – pokud by strana ušetřila kupříkladu na tisku letáků, úřad bude stejně zajímat to, jaká je cena za letáky v místě obvyklá.
Maximum, tedy 90 milionů korun, ale podle konzultantky Alžběty Králové z Institutu politického marketingu stejně všechny strany neutratí. „Stropu se přiblíží jen ANO nebo ČSSD. Kampaně se racionalizují a cílí jen tam, kde to má smysl. Za kampaň tak strany utratí méně,“ tvrdí Králová. Strany se zaměřují více na sociální sítě a na to, aby byly u voličů co nejblíže. Politici proto sestoupí z plakátů do ulic.