Poslechněte si: Plazmové vlny mezi Enceladem a Saturnem hrají kosmické symfonie

Američtí astronomové pořídili záznam „hudby sfér“. Nový výzkum agentury NASA vyslechl překvapivě silné a dynamické plazmové vlny, které se pohybují mezi Saturnem, jeho prstenci a měsícem Enceladem. Pozorování poprvé prokázala, že tyto vlny putují po magnetických polích, která propojují Saturn přímo s tímto jeho měsícem.

Linie vypadají jako elektrické obvody, které obě vesmírná tělesa propojují – energie mezi nimi protéká tam a zpět.

Vědci dokázali konvertovat data o plazmových vlnách na zvukový soubor, který funguje podobně, jako rádio překládá elektromagnetické vlny na hudbu. S lehkou nadsázkou se tak dá říci, že tady si můžete vyslechnout hudbu plazmových vln:

Tato data nahrála sonda Cassini, odeslala je na Zemi, kde byla zesílena a komprimována ze 16 minut na pouhých 28,5 sekundy.

Plazma, tedy čtvrté skupenství hmoty, vytváří vlny, které nesou energii – je to vlastně dost podobné vzduchu a vodě. Sonda Cassini studující Saturn a jeho okolí byla vybavená speciálním přístrojem RPWS (Radio Plasma Wave Science), který tyto silné vlny u plynného obra zaznamenával. Tento záznam pochází z jednoho z nejbližších průletů kolem planety druhého září 2017 – sonda samotná shořela jen o dva týdny později plánovaně v atmosféře Saturnu, její data dodnes vědci studují a analyzují.

Měsíc Enceladus

„Enceladus je jako generátor, který obíhá kolem Saturnu; a teď víme, že je neustálým zdrojem energie,“ uvedl Ali Sulaiman, planetární fyzik u University of Iowa, který je členem týmu kolem přístroje RPSW. „Teď víme, že Saturn na to reaguje tím, že vysílá signály ve formě plazmových vln, které se skrze magnetická pole propojuje se stovkami tisíc kilometrů vzdáleným Enceladem.“

Není Měsíc jako měsíc

Právě Sulaiman je hlavním autorem dvojice studií, které tento objev popsaly v odborném časopise Geophysical Research Letters. Podle nich je interakce mezi Saturnem a Enceladem hodně odlišná od té, která probíhá mezi Zemí a Měsícem.

Enceladus je totiž doslova ponořený do magnetických polí Saturnu a také je geologicky aktivní – emituje vodní páru, která se ionizuje a zaplňuje prostor kolem Saturnu. Náš Měsíc nic takového nedělá. Podobné vztahy, často velmi dynamické, probíhají také mezi Saturnem a jeho prstenci.