Hongkongští vědci tvrdí, že jsou na cestě k léčení AIDS

Vědecký tým z Hongkongské univerzity tvrdí, že možná našel způsob, jak „funkčně léčit“ napadení virem HIV, který vyvolává syndrom získaného selhání imunity (AIDS). Nová průlomová protilátka by mohla být podle vědců užívána při prevenci i léčbě. O objevu informoval odborný časopis Journal of Clinical Investigation.

Tým kolem profesora Chena Zhiweie výzkum uskutečňuje v době, kdy Čína čelí sílící epidemii HIV mezi vysoce rizikovými skupinami včetně homosexuálů a sexuálních pracovnic. V Číně je HIV nakaženo zhruba 850 000 lidí, uvádí organizace AIDS Data Hub.

Na myších lék funguje skvěle

Čínská protilátka, která už byla testována na myších, dokáže vir kontrolovat a odstraňovat napadené buňky. Protilátka bude schopna jako první potírat různé druhy HIV, je přesvědčen Chen. Funkční léčba podle něj znamená, že množství viru v těle bude tak nízké, že bude neodhalitelné, a to po dobu braní injekcí s protilátkou. Na očkování by pacienti chodili jednou za čtvrt roku nebo i méně často.

Lidé napadení HIV mohou v současnosti držet vir pod kontrolou s pomocí antivirotik, která zabraňují tomu, aby vir napadl další buňky. Lék je však třeba brát denně a nedokáže likvidovat už napadené buňky. Vir tak proto může dál existovat a znovu se projevit, pokud pacient lék řádně neužívá.

Látku čekají klinické testy

I když jsou výsledky hongkongských vědců slibné, následovat musí klinické testy. Protilátka by se tak mohla na trhu objevit za tři až pět let. „Vlády jsou tu velmi pomalé v zavádění programů. Takže samotná skutečnost, že lék je k dispozici, ještě neznamená, že se dostane k lidem nebo že bude mít nějaký dopad,“ upozornil Andrew Chidgey z hongkongské organizace AIDS Concern.