Nejstarší stopy na Zemi jsou z doby před půl miliardou let. Jejich původce je záhadou

V Číně našli tamní paleontologové nejstarší zkamenělé otisky končetin. Stopy jsou pro vědce zatím záhadou, dosud totiž netuší, který miniaturní živočich je po sobě před možná až 551 miliony let zanechal. Jednotlivé otisky od sebe dělí jen několik milimetrů a připomínají dvě souběžné vytečkované řady.

„Jde o nejstarší zkamenělé stopy živočicha, jaké byly dosud nalezeny,“ uvádí studie, která byla otištěna v časopise Science Advances.

Vědci na ně narazili v soutěsce řeky Jang-c'-ťiang na jihu Číny. „Stáří horniny, která zkamenělinu obsahovala, jsme určili na 541 až 551 milionů let,“ uvedl pro agenturu AFP badatel Če Čchen z čínské akademie věd.

Kdo byl autorem stop?

Jaký tvor za sebou stopy zanechal, se nepodařilo zjistit – vědci ani netuší, kolik končetin měl. Poblíž stop vědci jeho zkamenělé ostatky nenalezli a není známá žádná zkamenělina, která by stopám odpovídala.

Víme o něm pouze to, že byl „osově souměrný“, uvedl čínský vědec. Patrně se podle něj jednalo o předchůdce členovců nebo čtyřnožců. Tento objev má podle něj velký význam pro další zkoumání toho, jak se končetiny u zvířat vyvíjely a který živočich na Zemi byl tím prvním, kdo měl nohy.

Proč je to důležité?

„Je velmi důležité vědět, kdy se objevily a u jakých zvířat, protože nám to může pomoci pochopit, kdy a jak začala zvířata svými končetinami ovlivňovat planetu,“ uvedl vědec. Živočichové totiž používaji končetiny nejen k pohybu, ale také k výstavbě domovů, boji, krmení a někdy i k páření. Všechny tyto činnosti mohou ovlivňovat půdu, všechny měly vliv na to, jak se změnila podoba naší planety.

Doposud byly nejstarší otisky zvířecích stop staré 530–540 milionů let, tyto nově nalezené jsou o 1–10 milionů let starší.