První lupy na Zemi. Paleontologové je našli u 125 milionů let starého dinosaura

Vědci popsali v odborném tisku první známý případ lupů. Podařilo se je objevit u malého zřejmě opeřeného dinosaura, který se po Zemi pohyboval před přibližně 125 miliony let.

Dinosauří lupy objevil tým paleontoložky Marie McNamarové. Byly fosilizované u takzvaného mikroraptora, což byl drobný masožravý dinosaurus velký asi jako dnešní vrána. Šlo o poměrně primitivního, ale zajímavého tvora, který měl ještě křídla na všech čtyřech končetinách.

Rekonstrukce mikroraptora
Zdroj: Durbed/Wikimedia Commons

Když vědci prověřovali, jestli by podobné zkamenělé kousky kůže nemohly být také u dalších, již dříve zkoumaných dinosaurů, podařilo se jim je najít i u několika dalších exemplářů, konkrétně u beipiaosaura a sinornithosaura – a také u primitivního ptáka známého jako confuciusornis.

Pokrokoví dinosauři

Tento výzkum by se mohl zdát jako banální, ve skutečnosti se pro vědce jedná o poměrně důležitou informaci o tom, jak se dinosauři zbavovali kůže. Tyto důkazy totiž dost přesvědčivě ukazují, že dinosauři (přinejmenším ty analyzované druhy) se horní vrstvy kůže nezbavovali podobně jako dnešní plazi v jedné vrstvě, ale spíše jako my lidé – tedy v drobných šupinkách.
„Jedná se o jediný známý důkaz fosilních lupů,“ uvedla McNamarová. „Až doposud jsme totiž neměli žádné důkazy o tom, jak dinosauři vyměňovali opotřebované vrstvy kůže.“

Vědcům se podařilo pralupy vyfotografovat pomocí výkonného elektronového mikroskopu. Ten prokázal, že tento materiál je velice dobře zachovaný, ale především že tyto šupinky kůže jsou značně podobné tomu, jak vypadají ty u dnešních ptáků. Ty jsou zase založené na stejném principu jako lidské lupy.

Srovnání mikroraptora s člověkem
Zdroj: Matt Martyniuk/Wikimedia Commons

Lidské lupy jsou vlastně drobné, ale viditelné částečky kůže, které se tvoří na hlavě – na lidském těle naopak kůže odpadá v mikroskopických velikostech, které nejsou pouhým okem spatřitelné.

Čínský poklad

Nová práce zveřejněná v odborném časopise Nature Communications naznačuje, že dinosauři s peřím si vyvinuli kůži, která reagovala na vznik peří už někdy v průběhu jury. „Přestože se jedná o poměrně ranou fázi vývoje peří, už si dokázali kůži adaptovat modernější struktuře,“ dodala McNamarová.

Dinosauři, u nichž byly lupy nalezeny, pocházejí ze severovýchodní Číny.