Had s duhovou hlavou, rohatý ještěr i mlok ze Star Treku. Vědci objevili desítky neznámých druhů

Region řeky Mekong je ekologicky nesmírně pestrý, ale současně jde o jednu z nejohroženějších oblastí světa. Během výzkumů v roce 2016 tu vědci našli přes 160 rozmanitých druhů zvířat a rostlin, které biologie doposud neznala.

Oblast tzv. „Většího Mekongu“ zasahuje do řady zemi, její součástí jsou oblasti Kambodže, Laosu, Thajska, Vietnamu, Myanmaru a také čínské provincie Jün-nan. Krajina je zde výjimečně rozmanitá, nejde o jeden ekosystém, nýbrž o celou soustavu desítek propojení. V posledních desetiletích zde biologové nacházejí obrovské množství nových druhů. Podle údajů Světového fondu na ochranu přírody tu bylo v letech 1997–2014 objeveno 2200 zatím neznámých zvířat – tedy asi dvě týdně.

Ani rok 2016 v tom nebyl výjimkou, letos tam biologové našli 163 nových druhů: 3 savce, 9 obojživelníků, 11 ryb, 14 plazů a 126 rostlin. Mezi nejzajímavějšími nálezy jsou:

Had s duhově zbarvenou hlavou: Had jménem Parafimbrios lao je podle jeho objevitelů podobný postavě Ziggyho Stardusta zpěváka Davida Bowieho. Vědci ho našli mezi strmými útesy krasových skal v severním Laosu; původně si mysleli, že existuje pouze na jednom místě, ale od té doby byl viděn i na dalších. To vysoce zvyšuje jeho šanci na přežití.

Parafimbrios lao
Zdroj: WWF/Alexandre Teynié

Agamovitý rohatý plaz: Acanthosaura phuketensis má na hlavě hrůzostrašnou sadu a trny na páteři. Byl nalezen v jednom z mála zbývajících lesních pásem na populárním thajském turistickém ostrově Phuket. Je ohrožen rychlým úbytkem přirozeného prostředí a také touhou sběratelů po pozoruhodném zvířátku.

Acanthosaura phuketensis
Zdroj: WWF/Montri Sumotha

Vzácný druh banánu: Banán druhu Musa nanensis byl objeven v severním Thajsku a je již nyní považován za kriticky ohrožený. Může za to rychle postupující odlesňování a skutečnost, že vědci našli v přírodě jen několik málo exemplářů. Biologové doufají, že se podaří najít další místa jeho výskytu.

Musa nanensis
Zdroj: WWF/Wande Inta

Nový druh žáby: Leptolalax isos byla objevena v Kambodži a Vietnamu. Její tělo měří pouhé 3 centimetry a také ona to bude mít s přežitím složité. V místech, kde tato žabka žije, přibývá v posledních letech mnoho průmyslových projektů.

Leptolalax isos
Zdroj: WWF/Jodi Rowley

Mlok ze Star Treku: Tylototriton anguliceps byl objevený v Thajsku. Má úžasné červené a černé znaky, díky nimž se podobá (podle jeho objevitelů) Klingonům z filmů a seriálů Star Trek. Bohužel jeho porézní kůže je extrémně citlivá na pesticidy a navíc se v jeho biotopu intenzivně kácí pralesy, v nichž žije.

Tylototriton anguliceps
Zdroj: WWF/Nguyen Quang Truong

Netopýr jako ovečka: Murina kontumensis nalezený v centrální vysočině Vietnamu má hustou srst na hlavě a vlnu na předních končetinách.

Murina kontumensis