Ministerstvo školství spustí v září projekt Indexace škol, který podpoří částkou 1,8 miliardy korun čtyři stovky znevýhodněných škol v Česku. Patří mezi ně i bílinská základní škola Za Chlumem, kterou kvůli problémovým dětem od začátku měsíce hlídá bezpečnostní agentura, řekl po návštěvě školy ministr školství Petr Gazdík (STAN). Problémy na bílinské škole jsou podle něj způsobené pozdním zásahem poradenských zařízení, které zřizuje Ústecký kraj, a také selháním orgánu sociálně právní ochrany dětí (OSPOD), jehož přístup se zlepšil od loňského listopadu.
Gazdík představil v Bílině podporu pro znevýhodněné školy. Žáky ve městě hlídá bezpečnostní agentura
Peníze z projektu by mohly školy, jako je ta Za Chlumem, využít na zaplacení sociálních a speciálních pedagogů, školních pomůcek nebo stravy pro žáky. „Pomohly by banality, jako jsou svačiny a obědy zdarma v přípravném ročníku, které by měly motivovat rodiče, aby posílali děti do školy,“ uvedl ministr. Základní školu v Bílině totiž trápí mimo jiné i skryté záškoláctví.
Bílinská škola se v posledních letech potýká zejména v šestých a sedmých ročnících s nezvladatelnými dětmi. Podle starostky Zuzany Schwarz Bařtipánové (ANO) by měly mít školy větší pravomoce, protože o umístění dětí do speciálních škol mohou rozhodnout pouze jejich zákonní zástupci.
Bařtipánová řekla, že jde o součást inkluzivního vzdělávání, kdy má právo do běžné školy docházet každé dítě. Rodiče přitom o své potomky nejeví zájem, a tak s dětmi s poruchami učení nebo s psychiatrickými poruchami nejdou ani za odborníkem, přestože by měli. Školu tak například trápí, že žáci poškozují školní majetek, slovně napadají spolužáky i učitele, kouří na toaletách a nedokážou se přizpůsobit režimu školy.
Situace na bílinské škole je podle Gazdíka vykreslována hůř, než jaká doopravdy je. Jedním z dalších řešení by mohla být podle Gazdíka změna spádovosti škol. Děti z vyloučených lokalit by tak měly na výběr z několika zařízení, kam by se mohly přihlásit.
„Inkluze se netýká dětí, které jsou lidově řečeno nevychované, nebo dětí, které mají psychiatrické diagnózy. S těmito dětmi byl problém i před inkluzí,“ řekl Gazdík. „Problém tohoto typu, jako je tady v Bílině, se dá vyřešit jen spoluprací všech organizací. Škola většinu věcí dělá dobře,“ dodal ministr.
„Po čem voláme, je úprava podmínek, aby školy měly větší pravomoce k tomu, které děti mohou být vyučovány v běžné třídě, aby poslední slovo neměl rodič,“ řekla ve čtvrtek novinářům starostka s tím, že je otázkou, zda za to může inkluze nebo nezájem rodičů. „To už pak je třeba na ministerstvu práce a sociálních věcí a je to pak už na vládě, aby postupovala koordinovaně,“ dodala.
O příjezdu ministra, kterého k návštěvě vyzvala ředitelka školy Barbora Schneiderová, se škola dozvěděla ve čtvrtek ráno. Podle ní je pro školu v Bílině důležitá personální podpora, kterou by snad mohly zajistit peníze z projektu ministerstva.