Obchvat Lubence rozšířil D6. Dálnice ale stále není kompletní, někde zůstávají nebezpečné úseky

Řidičům začal v úterý sloužit obchvat Lubence na Lounsku. Je součástí budované dálnice D6, která spojí a zjednoduší dopravu mezi Prahou a Karlovými Vary. Stát ji buduje už od osmdesátých let, přesto ale ještě není zdaleka hotovo. A zatímco v Lubenci se lidem ulevilo, jinde kvůli nedokončenému tahu jezdí řidiči stále po nebezpečných úsecích s častými nehodami.

Video Události v regionech: Otevření obchvatu Lubence
video

Události v regionech: Otevření obchvatu Lubence

Celková délka plánované rychlostní komunikace je 169 kilometrů a v provozu je zatím necelá polovina, tedy zhruba třiaosmdesát kilometrů. Navíc ve třech oddělených částech: Praha-Krušovice, Lubenec-Bošov a Karlovy Vary-Cheb. K prostřednímu úseku tedy v úterý přibyla jedna část, pětikilometrový obchvat, na který v Lubenci čekali obyvatelé desítky let.

Veškerá nákladní doprava tak z centra města zamířila na obchvat. Místní si oddechli, konečně mohou bezpečně procházet hlavní silnici v centru obce. Podle starosty Jiřího Chaloupeckého (nestr.) by se hustota dopravy v obci mohla po otevření obchvatu snížit až o sedmdesát procent. „Občané budou lépe přecházet, hlavní silnice se bude i lépe přejíždět automobily. Podle mě všestranně lepší,“ uvedl starosta.

Někteří obyvatelé ale mají smíšené pocity. „Konečně přejdeme přes silnici, to opravdu. Na druhou stranu je minus, že třeba sousední vesnice, které původně obchvaty neměly a dneska mají, tak jsou vlastně vylidněné,“ svěřil se místní podnikatel Richard Kanta.

Obchvat se začal stavět v březnu 2018. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyšel na 1,2 miliardy korun. Nejtěžší bylo ochránit obyvatele od hluku z dálnice. „V celé délce je položen nízkohlučný asfalt, který by měl zhruba o tři decibely snížit hlukovou zatížitelnost,“ popsal ředitel ŘSD Karlovy Vary Lukáš Hnízdil.

Lubenec krátce před a po zprovozněním obchvatu
Zdroj: ČTK
Autor: Ondřej Hájek

Po obchvatu Lubence se plánuje ten u Krupé na Rakovnicku. Hledá se zhotovitel. Následovat budou obchvaty Hořesedel a Hořoviček.

Nebezpečný úsek u Karlových Varů je místem smrtelných nehod

Jinde je ale řešení dopravních problémů v nedohlednu. Potýká se s nimi například Olšová Vrata, místní část Karlových Varů, v blízkosti výpadovky na Prahu. Přitom právě tam je jeden z nejnebezpečnějších silničních úseků s vůbec nejvyšším počtem dopravních nehod v Česku.

Jen v úterý tam došlo k dalším dvěma nehodám a během prázdnin na nebezpečném úseku zemřelo šest lidí. Za poslední tři roky hasiči zasahovali v bezmála šedesáti případech. „Velká část nehod se stává v opravdu vysoké rychlosti, čímž dochází k deformaci vozidel. Musíme vyprošťovat zaklíněné osoby, bývají velmi vážně zraněné. Přistává zde poměrně často vrtulník,“ přiblížil mluvčí krajských hasičů Martin Kasal.

Úsek častých dopravních nehod u Olšových Vrat
Zdroj: ČT24


Místní spolek proto zaslal otevřený dopis ŘSD, aby došlo k úpravě provozu. „Jako obyvatelé Olšových Vrat a okolních obcí tady jezdíme každodenně, takže nás se to bytostně dotýká. Například před několika lety tam na úseku serpentin zemřel náš soused,“ uvedla jednatelka Spolku přátel Olšových Vrat Pavlína Maříková.

Ředitelství zatím nechalo postavit výstražné značky, které upozorňují na nebezpečí smyku. Do budoucna plánuje další zabezpečení silnice. „Dalším významným prvkem je pokládka mikrokoberce v celém úseku,“ uvedl Hnízdil. Nový povrch by měl pomoct větší přilnavosti. Přimět řidiče ke snížení rychlosti by mělo i proměnné značení a úsekové měření.

Část dálnice u Olšových Vrat postaví ŘSD jako jednu z posledních

Původně měla být dálnice D6 hotová už v roce 2010. Termín se ale neustále posouvá, aktuálně jím je rok 2027. Prioritní byly od začátku úseky, kde silnice prochází zastavěným územím, třeba Řevničov nebo Lubenec. Úsek u Olšových Vrat na karlovarské výpadovce má naopak přijít na řadu jako jeden z posledních.

„Zatím předpoklad zahájení byl někdy v roce 2024 a realizace do roku 2026. Samozřejmě se to pokusíme maximálně urychlit a bude záviset na všech těch procesech, jako je vyvlastnění, majetkoprávní příprava nebo získání všech správních rozhodnutí,“ uzavřel generální ředitel ŘSD Radek Mátl.