TÉMA

Pendolino

Štědrého večera 1953 se v Šakvicích nedožilo přes sto lidí. Zabil je opilý strojvedoucí

Štědrý den je obvykle považován za období klidu po předvánočním nákupním shonu, je dnem, na který se těší děti celý rok, a v žádném případě to není moment, kdy by musela truchlit celá tisícihlavá vesnice i široké okolí. V roce 1953 se to ale stalo. Na Štědrý den toho roku se stala druhá nejtragičtější železniční nehoda v české historii. Byla navíc mimořádně bizarní – hlavní roli hrál alkohol a značně prodloužená předvánoční směna posádky parní lokomotivy.
23. 12. 2023|

Bez pendolina. Dráhy nasadily na trasu Ostrava–Praha starší vagony, části pasažérů se to nelíbí

Od 10. prosince, kdy se měnily jízdní řády, vozí cestující v sedm i v devět hodin ráno na trase Ostrava–Praha spoj InterCity Ostravan místo dosud nasazovaného pendolina. České dráhy vlaky vyměnily mimo jiné i kvůli poškození jedné z těchto souprav při loňské havárii v Bohumíně. Části pasažérů se ale cestování staršími vagony nezamlouvá.
14. 12. 2023|

Strojvedoucí pendolina, který zahynul při nehodě, ji podle inspektorů způsobil. Byl opilý a jel proti Stůj

Strojvedoucí pendolina, který zahynul při loňské nehodě v Bohumíně, byl podle Drážní inspekce jejím hlavním viníkem. Vlak, který brzy ráno odjížděl, se při ní střetl s posunovací lokomotivou, jeho strojvedoucí byl jedinou obětí havárie. Osudná byla ale také pro pendolino, České dráhy se pak rozhodly, že už ho nebudou opravovat. Podle inspektorů byl strojvedoucí opilý a udělal několik chyb, zejména odjel, přestože svítila návěst Stůj. Inspekce ale kritizovala i České dráhy, ty podle své mluvčí připravují změnu interních předpisů.
22. 6. 2023|

České dráhy se zapojily do kritiky stavu slovenských železnic. Části elektrotechniky jsou staré až 70 let

Železniční infrastruktura na Slovensku je ve špatném stavu a na opravy chybí peníze. Část slovenských železničních odborů, které na problémy upozorňují delší dobu, hrozí stávkou. Před nedávnem kvůli špatným výhybkám vykolejil vlak z Česka. Proto přišly nyní výhrady také z české strany.
3. 5. 2023|

Pendolina už v Česku jezdí dvacet let. Jednu ze sedmi jednotek dráhy vyřadily z provozu

Pendolina v Česku slaví dvacet let, což je také polovina jejich odhadované životnosti. České dráhy ale nyní jednu ze sedmi těchto jednotek ruší, protože oprava po nehodě v Bohumíně by se už nevyplatila. O víkendu se naopak do provozu vrátí Pendolino poničené začátkem března po vykolejení v Žilině. I kvůli pravidelné údržbě tyto vlaky chybí a na některých spojích je nahrazují náhradní soupravy.
24. 3. 2023|

Uplynulé desetiletí českou železnici proměnilo, mizejí malé motoráky i koženky. Zrychlení ale nepřišlo

Desetiletí uplynulo od doby, kdy začal velký přerod české železnice z hlediska vozového parku. Po dlouhé době ustrnutí, kdy provoz závisel na starých „koženkových“ vagonech a zcela nevhodných malých motorových vozech, začaly přicházet zcela nové a koncepčně moderní vlaky. Loni oslavily deset let od svého schválení k provozu motorové jednotky Regio Shark, letos budou mít první kulatiny Regio Pantery, které významně proměnily podobu cestování osobními vlaky na elektrizovaných tratích.
20. 2. 2023|

Strojvedoucí pendolina byl při nehodě v Bohumíně pod vlivem alkoholu, řekla policie Primě. Drážní inspekce to nekomentovala

Strojvedoucí vlaku pendolino, který se letos v červnu v Bohumíně na Karvinsku srazil s posunovací lokomotivou, byl pod vlivem alkoholu. V pátek to uvedla televize CNN Prima News, které to sdělila mluvčí moravskoslezské policie Daniela Vlčková. Strojvůdce při nehodě zemřel, dalších pět lidí se zranilo. Drážní inspekce po kolizi předběžně připustila, že pendolino projelo kolem návěstidla zakazujícího jízdu. Aktuální zjištění policie inspekce nekomentovala.
18. 11. 2022|

Pendolino a osobní vlak jely u Zábřehu proti sobě, od srážky je dělily desítky metrů

Na hlavním železničním koridoru u Zábřehu na Šumpersku ráno jely proti sobě na jedné koleji souprava Pendolina a osobní vlak, zastavily několik desítek metrů od sebe. Doprava byla na koridoru obnovena kolem desáté hodiny dopoledne.
15. 9. 2022Aktualizováno15. 9. 2022, 11:17|

Omezení na trati u Bohumína po červnové nehodě pendolina potrvají do konce srpna

Až do konce srpna potrvají omezení, která jsou stále na železniční trati v Bohumíně, kde se koncem června srazil vlak pendolino s posunovací lokomotivou. Jde o významnou trať z Česka do Polska. Pracovníci Správy železnic (SZ) ještě opravu kolejiště nedokončili, řekla mluvčí Nela Eberl Friebová. Vlaky místem projíždějí pomaleji a mohou nabrat zpoždění až půl hodiny. Červnovou nehodu nepřežil strojvedoucí a pět lidí utrpělo zranění.
17. 8. 2022|

Provoz na trati v Bohumíně je po nehodě pendolina obnoven. Škoda přesáhne 46 milionů korun

Škoda na železniční trati v Bohumíně na Karvinsku, kde se v pondělí srazilo pendolino s posunovací lokomotivou, se po důkladné kontrole zvedla z odhadovaných deseti na dvacet milionů korun. Celková škoda po tragické nehodě tak přesáhne 46 milionů korun. Trať už je téměř v plném provozu. Vlaky stanicí projíždějí bez omezení.
29. 6. 2022|

V Bohumíně se srazilo pendolino s posunovací lokomotivou. Strojvedoucí zemřel

Ve stanici Bohumín na Karvinsku se v pondělí brzy ráno srazil vlak pendolino odjíždějící do Prahy s posunovací lokomotivou. Srážku nepřežil strojvedoucí. Ve vlaku se lehce zranila členka vlakového personálu, kromě toho utrpěli zranění čtyři zaměstnanci společnosti ČD Cargo na posunovací lokomotivě. Drážní inspekce připustila, že pendolino projelo návěstidlem se zákazem jízdy. Škoda podle inspekce přesáhne 36 milionů korun. Odklízecí práce budou pokračovat i v úterý ráno.
27. 6. 2022Aktualizováno27. 6. 2022, 20:32|

Kvůli výpadku elektřiny nejezdily ve stanici Česká Třebová vlaky, provoz už je obnovený

Zpoždění desítek vlaků si vynutila ranní porucha v železniční stanici v České Třebové na Orlickoústecku. Regionální i dálková doprava stála necelé tři hodiny. Provoz ve stanici už se podařilo zcela obnovit, uvedla Správa železnic na Twitteru.
13. 2. 2022Aktualizováno13. 2. 2022, 10:50|

České dráhy uspěly u Nejvyššího soudu v případu odškodnění za nehodu u Studénky

České dráhy (ČD) uspěly u Nejvyššího soudu s dovoláním ohledně odškodného za tragickou srážku u Studénky, která se stala před šesti lety. Tehdy se soupravě Pendolino postavil do cesty polský kamion. Při srážce zemřeli tři lidé. ČD původně od polské pojišťovny získaly odškodnění ve výši 34 milionů pouze za škody způsobené tahačem. Nejvyšší soud jim nyní přiznal i nárok za škody způsobené návěsem. Informoval o tom web Česká justice. Škody po nehodě se vyšplhaly téměř na 212 milionů korun. Případ bude muset znovu projednat soud v Novém Jičíně.
5. 8. 2021|

Pět let od nehody ve Studénce. Na stavbu podjezdu pod nebezpečným místem se stále čeká

Stavba podjezdu pod nebezpečným železničním přejezdem, na kterém se 22. července v roce 2015 srazil vlak s kamionem a tři lidé zemřeli, by mohla začít za dva roky. Komplikují ji ale výkupy pozemků. Se dvěma vlastníky se Správa železnic zatím nedohodla. Jednání uvázla na výkupní ceně. Na přejezdu zatím správa testovala několik doplňkových zabezpečovacích systémů, nejnověji letos v březnu nasadila závory s blikajícími červenými světly.
22. 7. 2020|

Pendolino přijelo pod stromeček. První cestující svezlo v roce 2004 před Štědrým dnem

Pendolino vozí cestující v Česku patnáct let. Výročí oslavily jednotky s naklápěcí skříní den před Štědrým dnem – zkušební provoz s cestujícími začal na rychlíkové lince Praha–Děčín 23. prosince 2004. Zpočátku provázely pendolina velké těžkosti, které vedly i k jejich úplnému stažení z provozu počátkem roku 2006. Dnes jsou ale docela spolehlivou zbraní Českých drah v boji proti konkurenci na trase z Prahy do Ostravy i Košic.
24. 12. 2019|

Riskující řidiče, kteří přejedou přejezd na poslední chvíli, zachytí chytré kamery. Dají echo policistům

Čtrnáct železničních přejezdů po celém Česku bude nově vybaveno speciálními kamerami. Dohodly se na tom Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a policie. Většina kamer bude na hlavním koridoru mezi Pardubicemi a Ostravou. Nejvíc jich přibude v Moravskoslezském kraji.
18. 12. 2019|

Stromořadí, kolem kterého sviští vlaky, přikazuje jeden úřad pokácet, druhý je proti

Státní podnik Povodí Labe si musí vybrat ze dvou protichůdných pokynů. Správa železniční dopravní cesty ho vyzývá k tomu, aby pokácel stromy, které mohou ohrozit bezpečnost vlaků na koridoru poblíž Ústí nad Orlicí. Městský úřad mu ale odmítá kácení povolit. Porušení jednoho či druhého rozhodnutí znamená pro Povodí Labe pokutu.
13. 8. 2019Aktualizováno13. 8. 2019, 16:09|

Lepší zabezpečení přejezdu ve Studénce zatím nebude. Semafor nemá potřebné povolení

Problematický železniční přejezd ve Studénce na Novojičínsku zůstává i nadále bez nového zabezpečovací zařízení. Politici po tragické srážce pendolina s polským kamionem, při které zemřeli tři lidé a dalších osmnáct se zranilo, slibovali vybudování podjezdu. S jeho výstavbou se ale zatím nezačalo a neprošlo ani rozšíření zabezpečení o semafor, který by auta zastavil 150 metrů před závorami – podle dopravní policie totiž není v souladu s předpisy.
22. 7. 2019Aktualizováno22. 7. 2019, 17:04|

Dráhy za srážku u Studénky další peníze nedostanou. Pojistka se vztahuje jenom na škodu způsobenou tahačem

Okresní soud v Novém Jičíně rozhodl, že České dráhy nemají nárok na další peníze od pojišťovny Generali za nehodu, při které se na železničním přejezdu ve Studénce srazilo pendolino s nákladním autem. Soud žalobu dopravce zamítl s tím, že pojistka se vztahuje jenom na škodu, kterou na vlaku způsobil tahač. Škody způsobené návěsem pojišťovna vyplácet nemusí.
20. 6. 2019|

Pendolino srazilo člověka. Vlaky z Olomouce na Přerov a Ostravu nejezdily zhruba dvě hodiny

Na frekventovaném železničním přejezdu v Olomouci-Holici vlak pendolino srazil a usmrtil člověka. Nehoda zhruba na dvě hodiny zastavila provoz na železničním koridoru mezi Olomoucí, Přerovem a Ostravou. Vlak jel z Bohumína do Prahy a podle Drážní inspekce světelná signalizace a závory na přejezdu fungovaly.
17. 6. 2019Aktualizováno17. 6. 2019, 14:19|

Opravené Pendolino se po havárii u Studénky vrátilo na koleje. Úpravy stály přes 200 milionů

Pendolino zničené při nehodě u Studénky se po více než třech letech vrátilo do ostrého provozu. Kromě opravy řídicího vozu soupravy nechali železničáři ve vlaku obnovit vnitřní vybavení. Jednotka by ve čtvrtek měla ujet skoro čtrnáct set kilometrů.
6. 9. 2018|