Stromořadí, kolem kterého sviští vlaky, přikazuje jeden úřad pokácet, druhý je proti

3 minuty
UVR: O stromořadí u vytížené železniční trati se přou úřady
Zdroj: ČT24

Státní podnik Povodí Labe si musí vybrat ze dvou protichůdných pokynů. Správa železniční dopravní cesty ho vyzývá k tomu, aby pokácel stromy, které mohou ohrozit bezpečnost vlaků na koridoru poblíž Ústí nad Orlicí. Městský úřad mu ale odmítá kácení povolit. Porušení jednoho či druhého rozhodnutí znamená pro Povodí Labe pokutu.

Vysoké jasany, javory, olše a jilmy rostou u kolejí vedle cyklostezky a současně nad korytem Tiché Orlice v délce půldruhého kilometru už i více než osmdesát let. Jsou tak vysoké, že by při pádu skončily na kolejích, kudy projíždějí expresy včetně Pendolina. Frekvence vlaků je na tomto místě železničního koridoru Praha – Česká Třebová vysoká.

„Požadujeme, aby Povodí Labe provedlo taková opatření, která zabrání možnému ohrožení provozu dráhy pádem stromů,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová.

„Stromy by svou výškou při pádu určitě ohrozily železnici. Rádi bychom je skáceli, ale bohužel, máme už celý šanon papírů,“ naznačuje potíže kvůli sporu dvou úřadů Stanislav Musílek z Povodí Labe.

Ke kácení musí dát totiž souhlas i městský úřad, ale u něj Povodí Labe nepochodilo. Předloni povolila radnice skácet 49 stromů, další mohou jít k zemi nejdřív za tři roky. „Podle nás by se stromy měly spíš ošetřovat než bezdůvodně kácet. Ideální by bylo, aby rozhodl soud. Kdo a který zájem je vyšší. Jestli zájem ochrany přírody, anebo v tomhle případě bezpečnost,“ uvedl vedoucí odboru životního prostředí orlickoústeckého městského úřadu Tomáš Kopecký.

2 minuty
Úřady se přou o kácení stromů u trati
Zdroj: ČT24

Z původních 105 stromů zbývá pokácet ještě 56. Označené jsou pět let, během kterých se úřady resortů dopravy a životního prostředí dohadují o svých kompetencích u tratě. „Už si připadám jako fackovací panák. Jeden úřad po nás chce odstranit nebezpečí, druhý ho tam chce zachovat a my nevíme, co máme dělat,“ dodává generální ředitel Povodí Labe Marián Šebesta. 

Povodí teď zjišťuje, které stromy u kolejí mohou provoz vlaků bezprostředně ohrozit. Ty pokácí bez povolení. Tragédii na dráze si podle svých slov ředitel Povodí na svědomí nevezme.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
18. 12. 2025

Dálnici D35 rozšířily dva nové úseky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo dva úseky dálnice D35: šest kilometrů dlouhý úsek Vysoké Mýto – Džbánov a dvanáctikilometrový úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Ani jeden z nich zatím není napojený na dálniční síť. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl věří, že celá D35 bude hotová do pěti let.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Města zpřísňují pravidla pro výdejní boxy

Řada měst už přijala nebo chystá nová pravidla pro umísťování a provoz výdejních boxů zásilkových společností. Cílem je, aby tyto služby byly přínosné pro obyvatele i podnikatele, a zároveň nenarušovaly bezpečnost, dopravu ani vzhled veřejných prostranství. O regulaci, která začne platit od 1. ledna, rozhodli například radní v Ústí nad Orlicí. Podobná opatření už fungují v Praze nebo Litomyšli, připravují je také Pardubice.
10. 12. 2025

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
7. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
5. 12. 2025
Načítání...