Stromořadí, kolem kterého sviští vlaky, přikazuje jeden úřad pokácet, druhý je proti

UVR: O stromořadí u vytížené železniční trati se přou úřady (zdroj: ČT24)

Státní podnik Povodí Labe si musí vybrat ze dvou protichůdných pokynů. Správa železniční dopravní cesty ho vyzývá k tomu, aby pokácel stromy, které mohou ohrozit bezpečnost vlaků na koridoru poblíž Ústí nad Orlicí. Městský úřad mu ale odmítá kácení povolit. Porušení jednoho či druhého rozhodnutí znamená pro Povodí Labe pokutu.

Vysoké jasany, javory, olše a jilmy rostou u kolejí vedle cyklostezky a současně nad korytem Tiché Orlice v délce půldruhého kilometru už i více než osmdesát let. Jsou tak vysoké, že by při pádu skončily na kolejích, kudy projíždějí expresy včetně Pendolina. Frekvence vlaků je na tomto místě železničního koridoru Praha – Česká Třebová vysoká.

„Požadujeme, aby Povodí Labe provedlo taková opatření, která zabrání možnému ohrožení provozu dráhy pádem stromů,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová.

„Stromy by svou výškou při pádu určitě ohrozily železnici. Rádi bychom je skáceli, ale bohužel, máme už celý šanon papírů,“ naznačuje potíže kvůli sporu dvou úřadů Stanislav Musílek z Povodí Labe.

Ke kácení musí dát totiž souhlas i městský úřad, ale u něj Povodí Labe nepochodilo. Předloni povolila radnice skácet 49 stromů, další mohou jít k zemi nejdřív za tři roky. „Podle nás by se stromy měly spíš ošetřovat než bezdůvodně kácet. Ideální by bylo, aby rozhodl soud. Kdo a který zájem je vyšší. Jestli zájem ochrany přírody, anebo v tomhle případě bezpečnost,“ uvedl vedoucí odboru životního prostředí orlickoústeckého městského úřadu Tomáš Kopecký.

Úřady se přou o kácení stromů u trati (zdroj: ČT24)

Z původních 105 stromů zbývá pokácet ještě 56. Označené jsou pět let, během kterých se úřady resortů dopravy a životního prostředí dohadují o svých kompetencích u tratě. „Už si připadám jako fackovací panák. Jeden úřad po nás chce odstranit nebezpečí, druhý ho tam chce zachovat a my nevíme, co máme dělat,“ dodává generální ředitel Povodí Labe Marián Šebesta. 

Povodí teď zjišťuje, které stromy u kolejí mohou provoz vlaků bezprostředně ohrozit. Ty pokácí bez povolení. Tragédii na dráze si podle svých slov ředitel Povodí na svědomí nevezme.