Čínská internetová společnost Baidu se podobně jako americký Google vrhla do ringu autonomních elektromobilů. V několika městech už nabízí bezplatné zkušební jízdy robotaxi. Povolení k plnému autonomnímu řízení úřady vydávají vzácně. Ve většině vozů jede zaměstnanec jako dozor.
Čína vyvíjí vlastní autonomní auta, pokrok může zkomplikovat omezení dovozu čipů
Technologický gigant Baidu, který je čínskou obdobou Googlu, testuje první robotaxi. Program Apollo, který umožňuje zákazníkům přivolat si plně autonomní vůz, už zaznamenal skoro milion a půl jízd. A stále rozšiřuje síť, která pokrývá desítky čtverečních kilometrů v deseti městech.
„Ve dvou městech – Wu-chanu a Čchung-čchingu – už ve vozech nemusí dohlížet řidič. V Pekingu vláda povolila dozor ze zadního sedadla,“ řekl mluvčí internetové společnosti Baidu Čcheng Meng-süe.
Technologie je vzrušující, ale jízda standardní. Vůz dodržuje rychlost, včas mění pruhy a plynule zatáčí. Když z chodníku nečekaně vyrazí cyklista, brzdí.
Na základně společnosti lze vidět tempo vývoje: raný autonomní model kontrastuje s nejnovějším, který půjde na trh letos. „Šestá generace už má odnímatelný volant,“ poukazuje mluvčí.
Čínu může zpomalit kontrolovaný dovoz čipů
„Rychlé tempo ve vývoji se nemusí udržet. Spojené státy loni zpřísnily kontrolu vývozu čipů a zařízení pro jejich výrobu, aby je Čína nezneužila k vojenským účelům,“ upozorňuje zahraniční zpravodajka ČT24 Barbora Šámalová.
To může mít dopad na odvětví spoléhající na vyspělé čipy a zkomplikovat čínskou snahu udržet krok s americkou konkurencí, která vede v počtu testovaných kilometrů.