Modernizované tanky T-72 a T-90 jsou hlavní silou pozemních ruských jednotek. V obou případech jde o pokračování vývoje sovětských lehkých tanků. Navzdory modernizaci ale mají slabá místa.
Ruské tanky jsou modernější formou sovětských předchůdců. Mají své slabiny
Na Ukrajinu dorazil druhý vlak s českou vojenskou pomocí. Použita má být proti ruské vojenské přesile. Ruská technika prošla v poslední době větší modernizací než ta ukrajinská. Jak u T-72, tak u T-90 jde o pokračování vývoje sovětských lehkých tanků. A v obou případech je stejná i posádka. Velitel, řidič a střelec.
Dělo se u těchto typů nabíjí automaticky, což je však zároveň i slabé místo. „Tím největším problémem je, že náboje jsou tam uložené dokola v té věži, nebo pod tou věží,“ popisuje Jan Kofroň z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Při zásahu z boku tak hrozí, že se odpálí i munice přímo v tanku.
„A to samozřejmě vede ke katastrofálním ztrátám, kdy občas na těch obrázcích vidíme, že to tomu tanku urve a doslova odstřelí věž, která má několik tun,“ vysvětluje Kofroň.
Ruská arogance a optimismus
Podle odborníků Rusové v prvních dnech útoku méně využívali dělostřelectvo. To se ale teď mění. „Klíč ruských ozbrojených sil a jejich doktrína je, že dělostřelectvo a raketové dělostřelectvo vše rozstřílí a pozemní síly už to v podstatě jen obsadí,“ domnívá se pracovník Pražského centra pro výzkum míru Jan Ludvík.
Ruská armáda se často přesouvá po silnicích, pro Ukrajince jsou tak kolony tanků snadnější cíl. Navíc tím Rusové prozrazují směr dalšího postupu. „Já bych to nazval možná arogancí, možná velkým optimismem. Podobné chyby dělají poměrně často,“ doplňuje Kofroň.
Nejúčinnější je nasazení tanků v otevřené krajině. Pro obránce je jejich ničení obtížnější, protože se musí dostat relativně blízko. Naopak ve městech jsou tanky mnohem zranitelnější. Stejně jako další vojenská vozidla se vystavují blízkému útoku, ten navíc může přijít i shora. Ukrajinské úřady radí, aby podomácku vyrobené Molotovovy koktejly lidé házeli do oken, k motoru anebo do míst, kterými se do vozidel dostává vzduch.