Poslední díl mostu na Pelješac spojil oblast Dubrovníku se zbytkem Chorvatska

Události: Most spojil oblast Dubrovníku se zbytkem Chorvatska (zdroj: ČT24)

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se spojila dosud oddělená oblast kolem města Dubrovník se zbytkem Chorvatska. Most při cestě do jižní Dalmácie umožní zřejmě už příští léto objet úzký pobřežní koridor patřící Bosně, která proti projektu opakovaně protestovala.

Pelješský most je označován za nejdůležitější infrastrukturní projekt současného Chorvatska, o jeho stavbě se debatovalo již od získání nezávislosti před 30 lety. Spolu s přilehlými komunikacemi se cena zhruba 2400 metrů dlouhého mostu vyšplhala na přibližně 420 milionů eur (10,8 miliardy korun), přičemž část nákladů financuje Evropská unie. Stavbu konstrukce se dvanácti pilíři a 165 segmenty provádí čínská stavební firma.

„Dnes večer se chorvatské území sjednocuje. Pelješský most spojuje Chorvatsko. Jsme hrdí a díky všem,“ napsal ve středu pozdě večer premiér Andrej Plenković, který události osobně přihlížel. „Tímto realizujeme strategický národní zájem. Toto je nejlepší důkaz, že členství v EU pomáhá Chorvatsku v této realizaci,“ citovala jej televize N1.

U mostu se shromáždily stovky občanů, mimo jiné aby si prohlédly slavnostní ohňostroj. Další lidé k mostu také připluli na padesáti lodích.

Protest

Bosna v minulých letech opakovaně žádala, aby Chorvatsko realizaci silničního projektu zastavilo. Podle ní stavba porušuje její právo přístupu k otevřenému moři. To Záhřeb odmítá s tím, že největší rozpětí mezi pilíři 285 metrů spolu s výškou 33 metrů zabezpečují bezproblémový průjezd lodí do jediného bosenského přístavu Neum.

Koridor rozdělující chorvatskou Dalmácii na dvě části vznikl v roce 1699 jako součást Osmanské říše. Jeho cílem bylo zajistit, aby tehdejší Dubrovnická republika nehraničila s konkurenčními Benátkami. Dokončení mostní konstrukce proto místní média vykreslují jako dějinnou událost a dovršení více než tři století starého snu o spojení chorvatského území do jednoho celku.

Most by podle odhadů šéfa provozovatele silniční sítě Hrvatske ceste Josipa Škoriče mohl být zprovozněn už v březnu příštího roku, nově budovaná navazující silnice na Pelješaci pak v červnu.