Australský parlament ve čtvrtek schválil zákon, který má přimět digitální platformy, jako je Google nebo Facebook, aby platily mediálním podnikům za využívání jejich zpravodajského obsahu. Postup Austrálie pozorně sledují i další země, které by se jím do budoucna mohly inspirovat, uvedla agentura Reuters. Na základě nového zákona se Austrálie stane první zemí, kde vládní arbitr stanoví sazby, jaké mají technologičtí giganti platit, pokud vyjednávání s jednotlivými mediálními společnostmi skončí neúspěchem.
Austrálie schválila zákon, podle kterého musí Google a Facebook platit médiím za obsah
Nové předpisy podle australské vlády „zajistí, že mediální společnosti budou spravedlivě odměňovány za obsah, který vytvářejí, a pomohou udržet v Austrálii žurnalistiku sloužící veřejnému zájmu“. Ministr financí Josh Frydenberg a ministr pro komunikační prostředky Paul Fletcher upozornili, že po roce platnosti bude zákon přezkoumán.
Frydenberg s Fletcherem uvedli, že australská vláda má radost z toho, jaký pokrok americké firmy Google a Facebook udělaly při vyjednávání obchodních podmínek s australskými mediálními společnosti. Google a Facebook se proti zákonu dlouho ostře stavěly. Google v lednu třeba pohrozil, že v případě schválení zákona zablokuje v Austrálii svůj vyhledávač.
Následně však začal s australskými mediálními podniky uzavírat licenční dohody o využívání jejich obsahu, a to v rámci své platformy pro licencování zpráv News Showcase. Facebook minulý týden kvůli sporům ohledně zákona zablokoval sdílení a prohlížení zpravodajského obsahu na své platformě v Austrálii.
Tento týden však souhlasil s odblokováním zpravodajství, když se s vládou dohodl na některých úpravách zákona. Tyto úpravy podle Reuters mimo jiné umožňují, aby se digitální platformy vyhnuly arbitrážnímu řízení, pokud prokážou, že již australskému novinářskému průmyslu poskytují „výraznou podporu“. Někteří zákonodárci varují, že by tak mohly zůstat stranou menší zpravodajské společnosti.
Kdo ve sporu vyhrál?
Podle některých názorů je dohoda o úpravě zákona vítězstvím pro Facebook. „Facebook vyhrál, protože byly učiněny legislativní změny, díky kterým nebude muset měnit svůj podnikatelský model,“ uvedl nezávislý australský analytik Paul Budde.
Jiného názoru je ale předseda australské komise pro hospodářskou soutěž Rod Sims. „Nevidím žádný důvod, proč by měl někdo pochybovat o tom, že z toho bude mít prospěch celá žurnalistika,“ cituje Simse agentura AP. O vítězství Facebooku podle něj nejde, firma jen získala možnost dodatečné dvouměsíční lhůty pro dosažení vzájemné dohody za pomoci mediátora. Nakonec nebudou moci žádného vydavatele bezdůvodně odmítnout, ani malého. Všechny základní principy, které stanoví australský zákon pro vyjednávání komerčních podmínek s vydavateli nebo jejich kolektivním správcem, zůstaly v podstatě nezměněny, dodal Sims.
„Austrálie ukázala zbytku světa, že když přestává fungovat tržní prostředí, tak přijetím dobré legislativy lze donutit zasednout k jednacímu stolu i technologické megaplatformy,“ uvedl k přijetí zákona výkonný ředitel české Unie vydavatelů Václav Mach.
Reuters uvádí, že schválení zákona, který vznikl po důkladné analýze australských regulačních úřadů a po třech letech veřejných konzultací, může znamenat povzbuzení pro Velkou Británii a Kanadu. Tyto země plánují podobné předpisy.