Dreamliner s několika desítkami pozvaných cestujících odstartoval z New Yorku k experimentu, který by se mohl přerodit v nejdelší pravidelnou nonstop linku světa. Australský dopravce Qantas by chtěl létat bez mezipřistání z New Yorku do Sydney, což je trasa dlouhá přes 16 tisíc kilometrů – o tisíc více než dosavadní nejdelší nonstop let světa. Lidé na něm stráví ve vzduchu 19,5 hodiny.
Nejdelší let světa odstartoval z New Yorku. Zatím jen na zkoušku, aerolinka chce vědět, co se stane cestujícím
Přímý let do Sydney odstartoval z newyorského letiště Johna Fitzgeralda Kennedyho v devět hodin večer místního času, tedy ve tři v noci času středoevropského. Ve vzduchu stráví celý den, runwaye letiště Kingsforda Smithe v Sydney by se měla jeho kola dotknout v 7:10 místního času, tedy po desáté večer středoevropského času.
Na palubě je podle Qantasu pouze 50 lidí včetně posádky. Mezi cestujícími jsou převážně zaměstnanci aerolinky. Firma chce prověřit, jaký má tak dlouhý let emoční a fyzický dopad na lidský organismus.
Na dlouhých letech překračujících mnoho časových pásem je velkým problémem takzvaný jet lag, nazývaný též pásmová nemoc. Projevuje se únavou, ospalostí, někdy i zmateností. Testovací lety mají pomoci zjistit, jak jet lag co nejvíce zmírnit.
Cestující i posádku proto během letu sledují vědci. Zjišťují, jak ostražití jsou piloti i jak se chovají cestující – jejich jídlo, spánek a aktivitu.
Podle australského vlajkového dopravce by neměl pravidelný provoz nonstop linky New York – Sydney začít v nejbližší době, počítá s ním až v horizontu let 2022 až 2023, pokud vůbec. Kromě lidí se totiž musí na tak dlouhé lety přiravit i letadla.
Po New Yorku i Londýn
Na experimentální let vypravil Qantas stroj typu Boeing 787-9 Dreamliner, jde o čerstvě vyrobené letadlo, které by jinak letělo z výrobního závodu v Seattlu do Austrálie prázdné.
Firma však připustila, že tento typ není pro let dlouhý 16 200 kilometrů ideální. Aby byl schopen do Sydney doletět, musela aerolinka omezit počet lidí na palubě (Dreamliner v prodloužené verzi 9 obvykle pojme 250 nebo i více cestujících) i množství zavazadel.
Australský dopravce počítá s tím, že pokud své ultradlouhé lety bez mezipřistání opravdu začne pravidelně provozovat, pořídí pro ně buď Boeing 777-8, nebo Airbus A350-1000 SE, tedy typ, který by měl mít dostatečný dolet.
Qantas přitom nechce zůstat u jedné takové linky. Letos v listopadu a prosinci chce poslat experimentální Dreamliner na tradiční Kangaroo Route (klokaní trasa) mezi Londýnem a Sydney, aby ověřil, zda by se i na ní dalo létat bez mezipřistání. Let Londýn–Sydney by přitom byl ve srovnání se spojem z New Yorku ještě 800 kilometrů delší a cestující by na palubě strávili další hodinu navíc. Také na této nonstop lince by se pravidelně mohlo létat nejdříve od roku 2022. Podle ředitele Qantasu představují lety bez mezipřistání ze Sydney do New Yorku a Londýna „nejzazší hranici letectví“.
Jak řekl televizi CNN letecký analytik Bjorn Fehrm, letenky na takové lety budou ve srovnání s cestami s přestupem či mezipřistáním nejspíše dražší. „Pro aerolinku je levnější vypravit dva samostatné lety. Ale někteří lidé jsou ochotni zaplatit více za přímou letenku,“ uvedl. Výhody nonstop letů spočívají podle něj především v tom, že cestující se nemusí pohybovat po dalších letištích a procházet dodatečnými kontrolami.
Nonstop letům zatím vládnou Singapore Airlines
Současný nejdelší nonstop let světa provozují Singapore Airlines, které posílají Airbus A350-9 na 15 tisíc kilometrů dlouhou trasu ze Singapuru na letiště Newark u New Yorku. Qantas se v současnosti může pochlubit pravidelným letem z Melbourne do Londýna, který sice není bez mezipřistání, ale zastávka je již v Perthu. Odtud pokračuje Dreamliner 14,5 tisíce kilometru bez dalšího mezipřistání. Jde o třetí nejdelší nonstop let světa, na druhém místě je linka Qatar Airways z Dauhá do novozélandského Aucklandu.
Nejdelší leteckou linkou světa při započítání těch, které mezipřistání mají, potom je další let směřující do Aucklandu, ovšem z Londýna. Air New Zealand tento let směruje přes západní polokouli, mezipřistání je v Los Angeles. V důsledku obletí její Boeing 777 téměř polovinu zeměkoule – trasa je dlouhá přes 18 tisíc kilometrů a cesta trvá přes 26 hodin.
K nejdelším patří i zmíněná Kangaroo Route z Londýna do Sydney s mezipřistáním v Singapuru. Na trase dlouhé zhruba 17 tisíc kilometrů létají Qantas a také British Airways, cestující tráví na palubě jejich letadel a v hale singapurského letiště zhruba 22 hodin. Qantas si od nonostop letů slibuje, že tuto dobu zkrátí. Případné přímé lety Londýn–Sydney by podle očekávání aerolinky byly asi o hodinu až dvě kratší.