V troskách janovského mostu mohou být desítky lidí, navíc hrozí záplavy

Zpravodaj ČT Mathé: Lidé tvrdí, že špatný stav mostu v Janově byl veřejným tajemstvím (zdroj: ČT24)

Hasiči v Janově se stále nedostali k některým zavaleným autům. V sutinách mohou být ještě desítky lidí, píše La Stampa. Italský premiér Giuseppe Conte nabádal k rychlému odklízení trosek kvůli hrozbě záplav. Vicepremiér Luigi Di Maio už připustil, stát by mohl zcela převzít správu silnic a mostů od soukromých firem, pokud nebudou plnit své povinnosti. Státní pohřeb obětí se bude konat v sobotu.

Těžká technika přes noc dál odklízela trosky mostu. Podle záchranářů už je ale malá šance, že najdou někoho živého. Obětí je nejméně 38, dalších patnáct lidí je zraněných. Podle janovského prokurátora se pohřešuje až dvacet osob. Prokuratura chce viníka obvinit z vícenásobného usmrcení z nedbalosti a zavinění katastrofy. Určí ho ale až vyšetřování.

Předseda vlády Giuseppe Conte vyzval k rychlému odstranění trosek z koryta řeky Polcevera, aby se předešlo hrozbě záplav, jež by mohly nastat v případě, že se v oblasti zhorší počasí a voda steče z hor do říčního koryta.

„Velké kusy betonu, které z mostní konstrukce spadly, se snažíme rozřezat, potom je odstraní jeřáby. Následně vyšleme pátrací psy a pokud příznivě zareagují, vyšleme za nimi personál,“ řekl Emanuele Gissi, který na místě řídí práce hasičů. „Je to nebezpečná práce, protože trosky jsou nestabilní,“ stejně jako zbytek mostní konstrukce, která dosud stojí, uvedl.

Most se třásl, tvrdí místní obyvatelé

Právě hrozba pádu dalších částí stavby – jeden z pilířů se nebezpečně naklání – komplikuje záchranné práce. Úřady již evakuovaly obyvatele okolních budov a vytvořily v oblasti uzavřenou zónu. Lidé se zřejmě nebudou moci na místo vrátit; k zemi půjde zbytek mostu a zřejmě i řada těchto domů, sdělil zpravodaj ČT Lukáš Mathé.

„Lidé říkají, že bylo veřejným tajemstvím, že most nebyl v dobrém stavu. Podle některých se i třásl, když po něm projížděli,“ informoval Mathé.

  • Pocházel ze šedesátých let minulého století, byl významnou spojnicí s italskou riviérou a jižním pobřežím Francie. Už od jeho otevření se objevovaly konstrukční problémy, které vyžadovaly drahou údržbu. To vyvolávalo ostrou kritiku ze strany technických expertů. Podle nich se „tragédie mohla stát kdykoliv.“

Conte nechce čekat na závěry vyšetřování, pro správce chce pokutu

Kvůli úternímu zřícení části dálničního přemostění také římská vláda zvažuje odebrat licenci firmě Autostrade per l'Italia, která měla údržbu mostu v Janově na starosti. Ministr vnitra vyzval vedení společnosti k rezignaci a podle premiéra Conteho se nebude čekat na konec vyšetřování – firma může dostat pokutu ve výši až 3,8 miliardy korun.

„Kolaps mostu je neoddělitelně spojen s tím, že pokaždé, když dáme peníze na dálnice, myslíme si, že budou využity pro běžnou i mimořádnou údržbu silnic a mostů. Jenže provozovatelé dálnic utrácejí peníze jinde, a to je problém,“ upozornil vicepremiér.

Firma Edizione srl, holdingová společnost rodiny Benetton, která spravuje společnosti Atlantia a Autostrade per l'Italia již uvedla, že „je odhodlaná a ochotná spolupracovat s institucemi a orgány provozní společnosti Autostrade per l'Italia a její mateřskou společností Atlantia“.

„V důsledku událostí ze 14. srpna, zhroucení mostu obecně známého jako Morandiho, jsme rozhodli o vyhlášení výjimečného stavu po dobu dvanácti měsíců. Dohodli jsme se také na vyčlenění celkem pěti milionů eur pro akutní potřebu, a to z fondu pro nouzové situace,“ oznámil ve středu Conte.

Nová italská vláda již dříve slíbila zvýšit veřejné výdaje – včetně těch na opravu komunikací. Hrozí přitom, že na rozpočtová pravidla EU nebude brát zřetel. Krátce před krizí dávala země ročně na tyto účely čtrnáct miliard eur, poté už jen třetinu.

Spolupracovnice ČT Lunardi: Z okolí mostu muselo být evakuováno na pět set rodin (zdroj: ČT24)

Pád mostu způsobil vážné komplikace v dopravě

Po zhroucení mostu je v obou směrech uzavřena dálnice A10 mezi spojením na Miláno, Janov a janovským letištěm. K usnadnění záchranných prací by měl být od 16. do 26. srpna v době mezi osmou hodinou ranní a osmou večerní v úseku Lungomare Canepa a Via Guido Rossa až po kruhový objezd Fiumara rovněž zakázán průjezd vozidel těžších než 7,5 tuny.

Doprava je omezená také kolem průmyslové části kde se most zřítil, obchody jsou tu přístupné pouze po silnici A7 přes Janov Bolzaneto, obtížnější je také doprava na janovské letiště a k přístavu, k dopravě je nutné využít dálnici A10 se sjezdem na Genova Aeroporto, nebo dálnici A7 se sjezdem na Genova Ovest.

Omezení v dopravě se týkají rovněž železnice. Je nutné počítat s až hodinovým zpožděním, některé regionální vlaky byly úplně zrušeny. Pro dopravu po Janově byla zavedena náhradní autobusová doprava.

Události ČT: Do domů pod janovským mostem se nemůžou vrátit stovky lidí (zdroj: ČT24)
Vydáno pod