Data z Facebooku byla k ničemu, zaznělo v britském parlamentu na obhajobu Cambridge Analytica

Data z Facebooku předaná analytické společnosti Cambridge Analytica (CA) nebyla příliš užitečná, pokud jde o úzce zacílené reklamy na této sociální síti. V britském parlamentu o tom přesvědčoval zákonodárce psycholog Aleksandr Kogan, přes jehož aplikaci získala firma přístup k údajům z desítek milionů facebookových účtů. Podle mluvčí CA byly data od Kogana „prakticky k ničemu“, jestliže jde o určování osobnostních rysů uživatelů.

Aleksandr Kogan v britském parlamentu
Zdroj: Reuters/Parliament TV

Kogan je jednou z ústředních postav celého případu, neboť jím vyvinutý osobnostní dotazník je jediným potvrzeným zdrojem CA pro data z Facebooku. „Rozhodně jsme jim data předávali, to je nezpochybnitelné,“ řekl Kogan mediálnímu výboru britského parlamentu. Dodal, že bývalý šéf CA Alexander Nix o tom dříve zákonodárcům lhal.

Data předaná analytické společnosti ale podle Kogana nebyla příliš užitečná. „Popravdě řečeno, nástroje platformy poskytují společnostem mnohem efektivnější způsob pro oslovení lidí na základě jejich osobností, než je použití hodnocení uživatelů z naší práce,“ uvedl psycholog v písemném stanovisku pro poslance.

„Cambridge Analytica není žádný záporák z bondovky,“ tvrdí mluvčí firmy

Podobně se vyjadřoval také zástupce CA Clarence Mitchell, podle něhož byly údaje od Kogana „jen o malinko lepší než pouhé hádání“, napsal web deníku The Guardian. Nečestně získaná data prý v rámci práce na kampani současného amerického prezidenta Donalda Trumpa použita nebyla a CA už je smazala. „Cambridge Analytica není žádný záporák z bondovky,“ řekl Mitchell, podle něhož je působení společnosti mnohými zkreslováno.

„Takže, jak se zdá, data, za něž utratili milion babek, byla k ničemu. Nepoužili je na Trumpa. Návrh ohledně brexitu selhal. A nejdůležitější bod: Cambridge Analytica není žádný záporák z bondovky. Uf. Jsem ráda, že se vše vyjasnilo,“ poznamenala na Twitteru reportérka The Guardian Carole Cadwalladrová, která aktivity CA dlouhodobě sleduje a stála za průlomovou reportáží o bývalém analytikovi společnosti Christopherovi Wyliem. V tweetu odkazovala také na práci CA na kampani za odchod Británie z EU, kterou Mitchell předtím popřel.

Facebook dříve uvedl, že díky Koganovi mohla CA tajně získat informace až o 87 milionech uživatelů. Bývalá manažerka poradenské firmy Brittany Kaiserová přitom před týdnem britskému parlamentu řekla, že CA měla vícero podobných zdrojů informací. Zda vůbec, případně do jaké míry CA přispěla k Trumpovu volebnímu vítězství nejspíše nelze přesně určit, ale Alexander Nix brzy po něm prohlásil: „V podstatě každé sdělení, které Trump vydal, bylo odvozeno z dat.“

Jsem jen smolař, bránil se Kogan

Skandál kolem britské firmy způsobil velké problémy společnosti Facebook, která se omluvila a slíbila do budoucna lepší ochranu uživatelských dat. Zároveň kritizovala „podvod“ ze strany CA a Kogana. „Podle mě si uvědomují, že jejich platforma byla vytěžována zleva zprava tisíci dalších a já jsem byl pouze ten smolař, kterého nějak spojili s Trumpovou kampaní, a jsme tam, kde jsme,“ řekl v úterý Kogan.

Deník Financial Times v pondělí informoval o tom, že kontroverzní odborník na podzim 2015 ve Facebooku pracoval jako konzultant. „To, co jsem je učil, byly lekce vyplývající z práce s daty nashromážděnými pro Cambridge Analytica,“ citoval Kogana list. Facebook ale Financial Times řekl, že o Koganových aktivitách spojených s CA tehdy nevěděl.