Na Slovensku začala výstavba obchvatu Bratislavy

Na Slovensku zahájili stavbu asi šedesáti kilometrů dálnice a rychlostní silnice, které by po dokončení měly zlepšit dopravu v okolí Bratislavy. Součástí projektu je první část nového dálničního obchvatu slovenské metropole D4 a rychlostní silnice R7 od slovenské metropole na jihovýchod země, kde v uplynulých letech vyrostlo mnoho obytných lokalit.

„Každý, kdo jezdí v okolí Bratislavy nebo přes ni jen projíždí, ví, jak kritická je tam dopravní situace. Proto věřím, že stavba bude postupovat rychle a že silnice bude brzy sloužit lidem,“ uvedl u příležitosti poklepání základního kamene stavby slovenský ministr dopravy Arpád Érsek. Stavební práce by měly být dokončeny v roce 2020.

Zakázku na vybudování a následné provozování zmiňovaných silnic v hodnotě zhruba 1,76 miliardy eur (47,5 miliardy korun) formou veřejně-soukromého partnerství (PPP) získalo konsorcium pod vedením španělské společnosti Cintra. Jde o jeden z největších kontraktů svého druhu za poslední roky.

Součástí konsorcia jsou také stavební společnost Porr a firma Macquarie Capital Group. Stát bude investici splácet po dobu 30 let. Konsorcium nabídlo v tendru nejnižší cenu 1,89 miliardy eur, která byla v rámci finančního uzavření PPP projektu ještě mírně snížena.

Obchvat Bratislavy
Zdroj: ČT24

Opozice: Projekt je jeden velký tunel

Opozice s modelem PPP projektu nesouhlasí, podle ní by se mělo platit rovnou. „Považujeme PPP projekt za jeden velký podvod, za jeden obrovský tunel, ze kterého a přes který budou odtékat peníze ze státního rozpočtu,“ tvrdí strany SaS Richard Sulík.

Události: Na Slovensku začali stavět obchvat Bratislavy (zdroj: ČT24)

Na zmiňovaný úsek D4 by měla v budoucnu navázat druhá etapa dálnice, jejíž součástí bude i tunel. Tento plánovaný úsek dálnice by měl být napojen severně od Bratislavy na dálnici D2 do České republiky.

Bratislava v současnosti nemá silniční obchvat, tranzitní doprava projíždí přes město po dálnici, kde se v dopravní špičce vytvářejí zácpy. Kritici budování nového obchvatu tvrdili, že příliš neuleví dopravě ve slovenské metropoli. Naopak automobily například ve směru od západoslovenské Trnavy by na cestě do Rakouska, Maďarska a do Česka měly po dokončení dálnice D4 projíždět Bratislavou zejména během dopravní špičky rychleji než dosud.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Roberta Fica, která byla v úřadu v letech 2006 až 2010. Dokončit se ale podařilo jen jeden z nich, a to výstavbu zhruba padesát kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Na další infrastrukturní projekty pak Slovensko začalo více využívat peníze z evropských fondů.

Vydáno pod