Černé skříňky promluvily: Vlak jel skoro 200 a strojvůdce si telefonoval

Santiago de Compostela (Španělsko) - Strojvedoucí vykolejeného rychlovlaku u španělského Santiaga de Compostela v době nehody telefonoval a souprava podle nových informací jela před havárií rychlostí 192 kilometrů v hodině. Podle vyšetřovatelů to dokazují záznamy z černé skříňky. Devětasedmdesát cestujících nehodu minulou středu nepřežilo, desítky jich zůstávají v nemocnici, 22 jich je stále v kritickém stavu.

Krátce před tím, než vjel vlak do ostré zatáčky vzdálené zhruba tři kilometry od nádraží v Santiagu de Compostela, se souprava řítila rychlostí 192 kilometrů v hodině, uvedl dnes nejvyšší soud severošpanělské autonomní oblasti Galicie. Rychlost povolená v tomto úseku je přitom 80 kilometrů v hodině. Těsně před tím, než vlak vykolejil, začal brzdit a zpomalil na 153 kilometrů v hodině. Podle španělských médií není jasné, zda brzdu aktivoval strojvedoucí, anebo se spustila automaticky.

Železniční neštěstí ve Španělsku
Zdroj: ČTK/AP/AP Photo

Garzón telefonoval zřejmě s dispečerem

Deník El País přinesl informaci od zdroje z vyšetřování, podle nějž strojvedoucí Francisco José Garzón nevěnoval pozornost řízení vlaku v úseku až sedmi kilometrů od místa nehody. Verzi o jeho zavinění potvrzuje i fakt, že podle záznamu ze skříněk ve chvíli havárie telefonoval. Nedlouho před nájezdem do osudové zatáčky Garzónovi zavolal člověk ze společnosti provozující španělské železnice Renfe, kterým byl patrně jeden z dispečerů. Ze záznamu rozhovoru je patrné, že strojvedoucímu vysvětloval, kam má zajet v cílové stanici vlaku ve městě Ferrol. Garzón se při tom díval na papírový plán cesty či jiný podobný dokument, jak je patrné z rozhovoru, a nemohl tedy věnovat plnou pozornost řízení soupravy.

Strojvůdce havarovaného vlaku
Zdroj: ČT24

Garzón byl obviněn, že z nedbalosti zabil 79 lidí. U soudu podle médií vypověděl, že si spletl úsek u Santiaga s jinou částí trati, na níž je povolena vyšší rychlost. Když prý začal brzdit, nešlo to. Svou vinu podle El País fakticky doznal již krátce po nehodě, kdy podle záznamů policejního vyšetřování říkal jednomu z policistů, který se jej snažil uklidnit: „Jak chcete, abych se uklidnil? Po tom, co jsem způsobil, chci zemřít.“ 

Při nedělním výslechu Garzón údajně uvedl, že sám nechápe, proč nezačal brzdit včas. „Než se vlak převrátil, aktivoval jsem všechno a viděl, že už se to nepodaří,“ prohlásil.

Julio Gómez Pomar, předseda Renfe:

„Naše společnost má velmi přísná pravidla pro používání telefonů. Ty soukromé musejí být vypnuté. Firemní se pak mají využívat pouze pro předávání instrukcí. Strojvedoucí vědí, že mají být opatrní, když je použijí.“

Ve Španělsku se po tragédii přehodnocují bezpečnostní opatření v rychlovlacích. Ve hře je například zavedení automatické kontroly povolené rychlosti nebo pravidlo, podle něhož by dálkové rychlovlaky měly povinně v každém okamžiku cesty v kabině alespoň dva strojvedoucí. To v případě středeční havárie neplatilo.

Vydáno pod