Všech 298 pasažérů letu MH17 17. července na východě Ukrajiny zemřelo. Jen pár dní poté spadlo letadlo v Taiwanu – 48 mrtvých. Tragickou statistiku dovršila tragédie alžírského letu se 119 mrtvými. A k tomu malajsijský stroj, který se dosud nenašel. Přestože za pouhých 138 dní zemřelo při letecké dopravě 704 lidí, podle odborníků je cestování letadlem i tak bezpečné: „Nejnebezpečnější fáze letu je cesta autem na letiště,“ tvrdí švýcarský konzultant. CNN dnes zveřejnila statistiku, která ukazuje, že obloha není nebezpečnější než dřív. A to právě v době, kdy v Montrealu o rizicích letů ve válečných zónách jedná Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).
Bojíte se do vzduchu? Nejnebezpečnější fáze letu je prý cesta autem na letiště
Po červencovém pádu malajsijského letadla některé letecké společnosti omezily své lety na Ukrajinu a pro přelety využívají jiného vzdušného prostoru. Letadlo bylo pravděpodobně sestřeleno raketou vypálenou z území kontrolovaného proruskými separatisty, kteří bojují proti centrální vládě. Nyní se aerolinky obávají, že by k podobnému neštěstí mohlo dojít i v Iráku. Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM proto oznámila, že z bezpečnostních důvodů nebude nad územím Iráku létat. A podobný krok údajně zvažují i dubajské aerolinky Emirates.
Lidé mezitím začínají hovořit o tom, zda letošek nebude jedním z nejtragičtějších let v dějinách tohoto způsobu cestování. Odborníci ale nabízejí statistické údaje a soudí, že k nervozitě není důvod. Grafy totiž ukazují sestupnou tendenci počtů úmrtí i leteckých nehod. Na snižování počtu mrtvých mají největší zásluhu moderní technologie a komunikační systém.
Do roku 2005 bylo ještě běžné, že za rok v letadlech zahynulo i kolem tisícovky lidí. Pak už ale následovaly příznivější roky, v těch nejklidnějších - v letech 2009 a 2012 - bylo méně než 15 nehod. V desítce nejlepších let se pak roční počet obětí katastrof pohybuje mezi 224 a 627. Agentura pro bezpečnost civilního letectví (ASN) situaci mapuje od roku 1946 a do čísel započítává i únosy, sabotáže nebo sestřelení.
Loni zemřelo nejméně lidí od roku 1946
A čísla hovoří jasně - třeba loňský rok s 265 mrtvými byl vůbec nejklidnější od roku 1946. Pohled na celosvětové statistiky ukazuje, že nejtragičtější vůbec byl rok 1972, kdy havarovalo 55 letadel, což znamenalo 2429 mrtvých. Další roky přinesly sestupný trend.
Letošek je dramatičtější - ASN zatím zaregistrovala 12 leteckých nehod a 764 mrtvých. „Je to dokonale bezpečný systém. Ty tři nedávné nehody jsou nešťastnou tragédií, ale nešokuje mne to. Mohou následovat dva tři roky bez nehody, takže se to vyrovná,“ řekl ředitel washingtonské Nadace pro leteckou bezpečnosti (FSF) Rudy Quevedo.
Spojené státy od roku 2001, kdy se letadlo American Airlines zřítilo po startu v New Yorku a zabilo se při tom 265 lidí, neměly větší leteckou nehodu. V roce 2006 při startu havarovalo letadlo v Lexingtonu, kde zahynulo 49 lidí, o tři roky později pak zemřelo 50 osob při pádu stroje u Buffala.
Na milion letů méně než jedna nehoda
Spočítat počet neštěstí a obětí ovšem nedává dostatečný obrázek. Musí se vycházet z celkového počtu startů, a pak jimi vydělit počet ročních nehod. Výsledkem je míra letecké nehodovosti, a ta loni činila 0,24 na milion odletů. Znamená to, že na každý milion startů připadá méně než jedna nehoda. „Pravděpodobnost účasti na letu, který skončí špatně, je mimořádně nízká,“ sdělil Quevedo. Švýcarský konzultant Andrew Charlton to říká ještě jednodušeji: „Nejnebezpečnější fáze letu je cesta autem na letiště.“
Denně tedy vzlétnou tisíce letadel a havárie jsou vzácné, i když to tak poslední dobou nevypadá. Server Vox.com představil 9 překvapivých faktů ohledně toho, jak často, kde a kdy letadla padají.
1) Přežijí často všichni. Někdy ale taky nikdo.
2) Létání je mnohem bezpečnější než jízda autem.
3) Strach z létání může vést k více úmrtím na silnici.
4) Nehody letadel jsou méně časté a méně tragické než dřív.
5) Počet obětí klesá.
6) Od roku 1948 zmizelo nejméně 88 letadel.
7) Nejvíc letadel havaruje během vzletu a přistání.
8) Cestování v rámci USA je mnohem bezpečnější než v Africe nebo na území bývalého Sovětského svazu.
9) Bezpečnější je sedět v letadle vzadu. A nebo taky ne